Written by 10:17 πμ Αρθρογραφία, Επικαιροτητα

Βασίλειο του Μπαχρείν: Μια «σκιαγράφηση» της κοινωνίας του| Χριστίνα Τσελεμπίδου

Η κοινωνική ζωή στη Μέση Ανατολή και συγκεκριμένα στο βασίλειο του Μπαχρέιν, αναπαριστάται κυριολεκτικά σε κανονικούς ρυθμούς. Όσο αυτό και αν φαίνεται παράξενο η κοινωνία δεν είναι μέρος της χρυσής διαφήμισης που παρουσιάζεται στο διαδίκτυο.

Στην ανάλυση της Αραβικής χερσονήσου στην Ασιατική ήπειρο σε κοινωνικό επίπεδο, συνήθως εντοπίζονται κείμενα για το κυρίαρχο κράτος της Σαουδικής Αραβίας. Ωστόσο, γνωστά είναι εξίσου, τα λεγόμενα «Κράτη του Κόλπου». Ειδικότερα, υφίσταται το Συμβούλιο Συνεργασίας του Κόλπου (GCC – ΣΣΚ), όπου περιλαμβάνει κράτη-μέλη της ανατολικής πλευράς της χερσονήσου. Σ’ αυτό το Συμβούλιο, μπορεί να επισημανθεί ένα νησιωτικό κράτος, μικρό σε έκταση, αλλά «θαυματουργό». Ο λόγος γίνεται για το «Βασίλειο του Μπαχρέιν», مملكة بحرين‎ στην αραβική γλώσσα (Μπαχρέιν στο παρόν κείμενο, για συντομία) Εκ πρώτης άποψης, δε δύναται να αναφέρει κανείς ότι, είναι ένα «πλούσιο» κράτος, αλλά αποτελεί ένα καινοτόμο κράτος, ειδικά τον 21ο αιώνα.

Αρχικά, αξίζει να αναφερθεί ότι, το Μπαχρέιν βρίσκεται βορειοδυτικά του κράτους του Κατάρ, εντός του Περσικού Κόλπου και αποτελεί κράτος-μέλος του ΣΣΚ, όπου μέλη είναι ακόμα τα παρακάτω: το Βασίλειο της Σαουδικής Αραβίας, το Σουλτανάτο του Ομάν, το κράτος του Κατάρ, το κράτος του Κουβέιτ και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα (Η.Α.Ε). Διοικητικά το Μπαχρέιν, δεν υπήρξε ποτέ σουλτανάτο ή εμιράτο, αλλά ήταν ανέκαθεν ένα Βασίλειο. Κυβερνάται από τη βασιλική οικογένεια αλ Χαλίφα. Το Βασίλειο αυτό μπορεί να εξεταστεί και να αναλυθεί από διάφορες οπτικές γωνίες, καθώς αν και μικρό, παρουσιάζει ποικιλομορφία σε όλο τα μήκη και τα πλάτη της έκτασης του.

Τα κράτη αυτά του Κόλπου, θα έλεγε κανείς ότι περιβάλλονται από ένα μύθο, από ένα «χρυσό» κλουβί πλούτου, πολυτελούς ζωής, πανάκριβων αυτοκινήτων και πετρελαίου. Έτσι, ενδιαφέρον παρουσιάζει η ανάλυση της κοινωνικής κατάστασης του Μπαχρέιν. Σε καμία περίπτωση δεν αποτελεί αυτή η κατάσταση την πραγματικότητα. Η κοινωνική ζωή στη Μέση Ανατολή και συγκεκριμένα στο βασίλειο του Μπαχρέιν, αναπαριστάται κυριολεκτικά σε κανονικούς ρυθμούς. Όσο αυτό και αν φαίνεται παράξενο η κοινωνία δεν είναι μέρος της χρυσής διαφήμισης που παρουσιάζεται στο διαδίκτυο. Υφίστανται κοινωνικές τάξεις, όπως ακριβώς και σε μία οποιαδήποτε ευρωπαϊκή χώρα. Δεν ζούνε όλοι οι κάτοικοι σε μία πολυτελή βίλα ούτε είναι μέτοχοι σε κάποια πολυεθνική εταιρία. Στο Μπαχρέιν θα μπορούσε κανείς να μελετήσει άνετα την ύπαρξη τριών τάξεων. Μπορεί κανείς να παρατηρήσει στο δρόμο την φτωχή τάξη, δηλαδή τους ανθρώπους κάτω του ορίου της ένδοιας, τους ντόπιους και τους οικονομικούς μετανάστες. Επιπλέον, υπάρχει η μεσαία τάξη, η οποία καταβάλλει προσπάθειες να διαβιώσει αξιοπρεπώς και τέλος την ανώτερη τάξη. Αυτό που μπορεί με άνεση κάποιος να ισχυριστεί είναι ότι δεν θα δεις και τις τρεις κοινωνικές διαβαθμίσεις σε όλες τις περιοχές του Βασιλείου. Οι φτωχοί άνθρωποι ζουν κατά κάποιο τρόπο αποκλεισμένοι από τον ευρύ κοινωνικό περίγυρο.

Η ζωή ολόκληρη των ανθρώπων στο Μπαχρέιν κινείται σε θρησκευτικό κλίμα, με το μεγαλύτερο ποσοστό του πληθυσμού να ανήκει στο Σία Ισλάμ, ενώ το υπόλοιπο του πληθυσμού στο Σούνι Ισλάμ. Από το εσωτερικό μιας οικογένειας στο Βασίλειο μέχρι τη συμπεριφορά στην κοινωνία οι κάτοικοι ακολουθούν κυριολεκτικά τα στερεότυπα. Αυτό αφορά κυρίως τη θέση της γυναίκας, αλλά και του άνδρα όσο και αν αυτό σε κάποιους θα φανεί περίεργο, μέσα στην οικογένεια αλλά και ταυτόχρονα στην κοινωνία την ίδια. Η εικόνα του ανδρικού προτύπου στην αραβική κοινωνία είναι του άντρα με μεγάλη οικονομική άνεση. Ο άντρας εργάζεται, κυκλοφορεί πιο ελεύθερα έξω, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι η γυναίκα δεν κυκλοφορεί, κατακτά πιο εύκολα την ανώτατη εκπαίδευση, καθώς και ανώτερες θέσεις εργασίας. Αν όμως θεωρηθεί ότι ο άντρας είναι ο πρωταγωνιστής, η γυναίκα είναι ο σκηνοθέτης. Διαμορφώνει και ελέγχει τα πάντα από τα παρασκήνια.

Όσον αφορά το ρόλο της γυναίκας, γίνεται ισχυρός όταν αποκτά τη δική της οικογένεια και ακόμα περισσότερο όταν γίνεται μητέρα, σύμφωνα πάντα με τις διδαχές του Κορανίου, η μητέρα κατακτά την πρώτη θέση. Ένας πατέρας είναι ευλογεία να αποκτά κόρες καθώς λαμβάνει μεγάλα ποσά έως προίκα, ενώ αντίθετα ο άντρας είναι αυτός που πρέπει να αποδείξει ότι είναι κατάλληλος να αναλάβει τις ευθύνες του. Η γυναίκα επιδιώκει περισσότερο να παντρευτεί παρά να ασχοληθεί με τις σπουδές, όπως είναι συνήθες σε χώρες του Δυτικού κόσμου. Θεωρεί ότι ο γάμος θα της δώσει την ελευθερία κινήσεων που δεν είχε στην οικογένειά της, χωρίς όμως αυτό να πραγματοποιείται πάντα. Όταν όμως πραγματοποιείται παρουσιάζεται ως κυρίαρχος και έχει άποψη και λόγο, όπως μία γυναίκα της Δύσης. Θα έλεγε κανείς ότι αυτή ειναι που καθορίζει τα προξενιά των παιδιών της, παρεμβαίνοντας σε μεγάλο βαθμό στη ζωή τους. Η κοινωνία, λοιπόν όπως αναφέρθηκε, βασίζεται και κινείται γύρω από τη διαδικασία του γάμου, η οποία με βάση τα ποσοστά διαζυγίου στα κράτη του GCC, σε καμία περίπτωση δε θα χαρακτηριζόταν πετυχημένη.

Η Fawzia Zainal είναι μία από τις έξι γυναίκες που εκλέχθηκαν στο Εθνικό Κοινοβούλιο το 2018

Ολοκληρώνοντας θα πρέπει να επισημανθεί, ότι το να ζήσει κανείς για ένα διάστημα της ζωής του σε ένα κράτος της Μέσης Ανατολής είναι μία πραγματική εμπειρία. Δεν θα λέγαμε ότι η πρώτη επαφή χαρακτηρίζεται ως «πολυτισμικό σοκ», αλλά ως διαδικασία χαλάρωσης καθώς οι ρυθμοί των χωρών αυτών ειναι αργοί και η λέξη άγχος παντελώς άγνωστη. Εκτιμάται ότι δεν είναι ένας άλλος κόσμος, διαφορετικός από το δικό μας, αλλά σαφώς ένα όχι και τόσο ταχύρυθμος περιβάλλον.

Χριστίνα Τσελεμπίδου, Διεθνολόγος

Πηγή Εικόνας: https://www.google.com/search?q=bahrain&sxsrf=ALeKk03pCVuYlSGYZsBvB-rKoWT8gtzdTA:1604169518341&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwiihLOSvd_sAhVho3EKHYFyCQsQ_AUoAXoECDIQAw&biw=1536&bih=754#imgrc=ZEj0COqo2FSjvM

(Visited 107 times, 1 visits today)

Κλείσιμο