Written by 6:14 μμ Επικαιροτητα, Το LEP Προτείνει

Το LEP προτείνει: Greek Weird Wave | Δαβίδ Α.Φουσίεκ

Με παρόμοιο τρόπο, στον απόηχο της μεγάλης ύφεση που βίωσε η Ελλάδα μετά το 2009 (και ακόμα εν μέρει βιώνει), αναδύθηκε ένα καινούργιο μεταμοντέρνου κινηματογράφου, το Greek Weird Wave (Ελληνικό Παράξενο Κύμα), με καλλιτέχνες όπως ο Λάνθιμος και ο Κούτρας να εμπνέονται από το χάος της χώρας.

Όπως έχει δείξει η ιστορία, η δημόσια τραγωδία συνήθως εμπνέει και παρακινεί τους καλλιτέχνες να δημιουργήσουν άψογα αριστουργήματα και να αναζητήσουν κάτι καινούργιο. ‘Έτσι, ξεκίνησε ο Ιταλικός νεορεαλισμός του Roberto Rosselini, Luchino Visconti, ή Vitorio Se Sica μετά το πέρας του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, και Πολωνικό Νέο Κύμα του Anrzej Wajda, Roman Polanski, ή Ryszard Bugajski, που σχηματιστικέ κατά την διάρκεια της Σοβιετικής Ένωσης. Με παρόμοιο τρόπο, στον απόηχο της μεγάλης ύφεση που βίωσε η Ελλάδα μετά το 2009 (και ακόμα εν μέρει βιώνει), αναδύθηκε ένα καινούργιο μεταμοντέρνου κινηματογράφου, το Greek Weird Wave (Ελληνικό Παράξενο Κύμα), με καλλιτέχνες όπως ο Λάνθιμος και ο Κούτρας να εμπνέονται από το χάος της χώρας.

Γιατί το κίνημα είναι παράξενο;

Το κίνημα πήρε αυτό παρατσούκλι λόγω των ασυνήθιστων αφηγηματικών επιλογών όσο και χαρακτήρων που αντανακλούν την αστάθεια και το προβληματικό περιβάλλον της χώρας και της κοινωνίας της. Δεν είναι μια ξιπασμένη επιλογή: αντίθετα, οι ταινίες του κινήματος είναι παράξενες, νοσηρές, ακόμη και ανατριχιαστικές, επειδή η Ελλάδα σε όλη αυτή την εποχή αισθάνθηκε σαν να έχει στρίψει σε μια σε λάθος λωρίδα και να είχε εισέλθει σε μια εντελώς διαφορετική και άγνωστη περιοχή. ‘Εξετάζοντας θέματα ταμπού, το ανησυχητικό και το απροσδόκητο, οι σκηνοθέτες του κινήματός απεικονίζουν τη θλίψη, τη μοναξιά και τη δυσαρέσκεια του έθνους και ιδιαίτερα την απαισιόδοξη άποψη των νέων για το μέλλον τους.

Τι κάνει ξεχωριστό το Greek Weird Wave;

Οι πλέον βραβευμένος με Οσκαρ, Λανθίμος, είναι ο καλύτερος εκπρόσωπος τοι κινήματος αυτού στην διεθνή σκηνή και τα έργα του αναδεικνύουν όλα εκείνα τα χαρακτηριστικά που κάνουν το Greek Weird Wave ξεχωριστό. Συγκεκριμένα, οι ταινίες του είναι πάντα απρόβλεπτες και στην πλοκή, και στους χαρακτήρες τους, καθώς ο κόσμος που παρουσιάζουν αποκλίνει τόσο πολύ από το αναμενόμενο. Όμως, σε όλες τις ταινίες του είναι βαθιά ριζωμένη η θλίψη και ο χωρισμός: τα δύο συναισθήματα όλοι οι Έλληνες ένιωσαν αντιμέτωπη με την κατάρρευση, οικονομική αστάθεια, και πολιτική διαφθορά του δικού τους έθνους.

Άλλο ένα στοιχείο που χαρακτηρίζει το κίνημα είναι η παρουσία ενός αλλοτριωμένου πρωταγωνιστή. Αυτοί οι πρωταγωνιστές συχνά στερούνται συναισθηματικής νοημοσύνης και κοινωνικής συνείδησης, ενώ πασχίζουν να δημιουργήσουν ρομαντικές και οικογενειακές σχέσεις. Είναι συνήθως μέρος μιας ιδιότυπης κοινωνία που είναι κυρίως δυσλειτουργική και εχθρική προς τον πρωταγωνιστή, αναγκάζοντας τον βίαια να αλλάξει προκειμένου να γίνει μέλος της.

Η διαφθορά και ιεραρχίες είναι σημαντικά στοιχεία αυτών των ιδιότυπων κοινωνιών. Αυτοί ήταν (και είναι) ορισμένοι από τους παράγοντες που οδήγησαν στην πυροδότηση της ελληνικής κρίσης. Για παράδειγμα, ο Lobster (2015) διαδραματίζεται σε μια εναλλακτική, δυστοπική κοινωνία, όπου η ελευθερία περιορίζεται από τις παράξενες, κυβερνητικές πολιτικές. Επίσης, σε αυτές τις ιδιότυπες κοινωνίες, υπάρχει δυσπιστία απέναντι σε σημαντικά κοινωνικά πρόσωπα και κυριαρχεί ένα εμφανές χάσμα γενεών. Στο The Killing of the Sacred Deer (2017), η απογοήτευση του νεαρού Μάρτιν για τον τυχαίο δολοφόνο του πατέρα του αναδεικνύει τη γενικότερη δυσαρέσκεια της ελληνικής νεολαίας στον πολιτικό τομέα.

Για να μεταφέρει την αίσθηση της ανησυχίας και της αποσύνδεσης που φέρνουν αυτές οι κοινωνίες, ο Λάνθιμος δημιούργησε το χαρακτηριστικό στυλ κινηματογράφησης που έχει ομοιότητες με πολλές άλλες ταινίες του Ελληνικού Παράξενου Κύματος. Αυτό το στυλ χαρακτηρίζεται από άχρωμα, σκιερά χρώματα που αναδεικνύουν το κενό των πρωταγωνιστών και των κόσμων στους οποίους κατοικούν. Προκειμένου να συμβολίσουν την παρακμής της ίδιας της Ελλάδας, τα σκηνικά του κινήματος παρουσιάζουν ετοιμόρροπες υποδομές και χώρους που κάποτε ήταν πολυτελείς μοιάζουν πια αχρείαστοι. Το πρώτο μισό του Lobster και το σύνολο του Κυνόδοντας (2009) διαδραματίζονται σε υπερμεγέθεις, απομονωμένους χώρους με το εσωτερικό να στερείται πραγματικής προσωπικότητας.

Ποιες ταινίες ανήκουν στο Greek Weird Wave?

1. Tα Κουρέλια Τραγουδάνε Ακόμα…(1979), Νίκος Γεωργίου Νικολαΐδης

2. Strella (2009), Πάνος Κούτρας

3. Macherovgaltis (2010), Γιάννης Οικονομίδης

4. Attenberg (2010), Αθηνά Ραχήλ Τσαγγάρη

5. Το Αγόρι Τρώει το Φαγητό του Πουλιού (2012), Έκτορας Λυγίζος

6. Miss Violence (2013), Αλέξανδρος Αβρανάς

7. Η αιώνια επιστροφή του Αντώνη Παρασκευά (2013), Ελίνα Ψύκου

8. Interruption (2015), Γιώργος Ζώης

9. Suntan (2016), Αργύρης Παπαδημητρόπουλος

10. L (2012), Μπάμπης Μακρίδης

Γιατί αξίζει να ασχοληθεί κάνεις με το Greek Weird Wave;

Ξέρω, ό,τι μόνο το άκουσμά του ονόματος του Λάνθιμου μπορεί να αποτρέψει πολλά άτομα με το να ασχοληθούν με αυτό το κίνημα. Πολλοί έχουν ακόμα μετα-τραυματικό στρες μετά τον Κυνόδοντα.. Επίσης, τα έργα αυτού του κινήματος μπορεί να είναι λίγο δήθεν και να έχουν βαρεία θεματολογία. Δεν είναι οπωσδήποτε ταινίες που θα δεις την Κυριακή για χαλάρωση. Πολλές από τις κριτικές μπορεί να αποδοθούν και στο γεγονός ότι οι περισσότερες από αυτές τις ταινίες γυρίστηκαν με πολύ μικρή χρηματοδότηση, λαμβάνοντας υπόψη την οικονομική κατάσταση της Ελλάδας. Παρόλα αυτά, ο παράγοντας αυτός από μόνος του προσέδωσε κάτι ιδιαίτερο στο κίνημα και κατά συνέπεια έγινε κατά κάποιο τρόπο χαρακτηριστικό του.

Όμως, το κίνημα αποτελεί μια ενδιαφέρον φωνή στο σύγχρονο κινηματόγραφο, και παρουσιάζει θέματα της ελληνικής καθημερινότητας μέσα από μια ενδιαφέρον οπτική. Σε τέτοιους δύσκολους καιρούς, οι σκηνοθέτες ενθαρρύνουν τους ανθρώπους να μεταρρυθμίσουν τη γνώμη τους για διάφορα κοινωνικά και πολιτιστικά ζητήματα, όπως η οικογένεια, η σεξουαλικότητα, οι σχέσεις και κυρίως η ελευθερία, η καταπίεση και η εξουσία. Ίσως λοιπόν, όταν πρόκειται για τόσο απαιτητικά θέματα, οι Έλληνες το κάνουν πράγματι σωστά, καθώς τραβούν την προσοχή μας και προκαλούν αναστάτωση με τις αμφιλεγόμενα παράξενες εικόνες και μεταφορές που απεικονίζουν οι ταινίες τους.

Δαβίδ Α.Φουσίεκ, Πολιτικός Επιστήμονας

Πηγή Εικόνας: https://www.google.com/search?q=greek+weird+wave&tbm=isch&ved=2ahUKEwiYpZOEmKv6AhUUjxoKHdf0BpYQ2-cCegQIABAA&oq=Greek+Weird+Wave&gs_lcp=CgNpbWcQARgAMgQIIxAnUABYAGDBCmgAcAB4AIABcYgBcZIBAzAuMZgBAKoBC2d3cy13aXotaW1nwAEB&sclient=img&ei=HcstY9iiBpSeatfpm7AJ&bih=625&biw=1366#imgrc=ZKg0enfPibWvqM&imgdii=P0Qg5s61hsdW0M

(Visited 43 times, 1 visits today)

Κλείσιμο