Written by 11:31 μμ Ανακοινώσεις, Απόψεις, Επικαιροτητα

Σύγχρονη πολιτική και Social Media: το παράδειγμα Κασσελάκη | Διαμαντής Αμπατζής

Νέος Πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ πλέον είναι Στέφανος Κασσελάκης. Πώς φτάσαμε να μιλάμε για νέο αρχηγό της αξιωματικής αντιπολίτευσης με ένα πρόσωπο που οι περισσότεροι δεν γνωρίζαμε 30 ημέρες πριν;

Νέος Πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ πλέον είναι Στέφανος Κασσελάκης. Πώς φτάσαμε να μιλάμε για νέο αρχηγό της αξιωματικής αντιπολίτευσης με ένα πρόσωπο που οι περισσότεροι δεν γνωρίζαμε 30 ημέρες πριν;

Η εμφάνιση του Σ. Κασσελάκη αναμφίβολα ήρθε να ταράξει την ελληνική πολιτική σκηνή. Ενώ οι περισσότεροι πολίτες και αναλυτές γνώριζαν καλά ότι έρχεται η μέρα για την ανάδειξη νέου αρχηγού, με την Έφη Αχτσιόγλου να είναι το απόλυτο φαβορί, η δυναμική του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ και των εκλογών του δεν έδειχναν να αυξάνονται. Όμως ο Σ. Κασσελάκης κατάφερε να αναζωπυρώσει το ενδιαφέρον για την επόμενη μέρα του κόμματος. Όχι μόνο στους υποστηρικτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, αλλά και γενικότερα στην ελληνική κοινωνία. Πώς τα κατάφερε;

Για να εξηγηθεί η απόλυτη επιτυχία του Σ. Κασσελάκη στις εκλογές θα πρέπει αρχικά να εξετάσουμε το κλίμα στο οποίο βρέθηκε ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ τους τελευταίους μήνες. Οι εκλογές της 25ης Ιουνίου, η απόλυτη συντριβή στις κάλπες και η παραίτηση του μοναδικού πραγματικού ηγέτη του κόμματος, Αλέξη Τσίπρα, πυροδότησε πολλές αλλαγές. Οι υποστηρικτές του κόμματος βρέθηκαν απέναντι στη δεύτερη ήττα σε 4 χρόνια, αναγνωρίζοντας ότι τελικά έφτασε η στιγμή να αλλάξουν πολλά στον τρόπο λειτουργίας του κόμματος, αλλά φυσικά και των προσώπων που το εκπροσωπούν. Η Έφη Αχτσιόγλου, ο Νίκος Παππάς, ο Ευκλείδης Τσακαλώτος και ο Στέφανος Τζουμάκας -υποψήφιοι πρόεδροι του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ- ήταν κάποια από τα πρόσωπα που είχαν σημαντική θέση στο κόμμα τα τελευταία χρόνια και ως ένα σημείο ήταν αναμενόμενο να θεωρηθούν και αυτοί υπαίτιοι για τις εκλογικές συντριβές. Μέσα σε αυτό το κλίμα απογοήτευσης, αλλά και έντονου προβληματισμού για το μέλλον του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, ήρθε κάτι φρέσκο να στείλει το δικό του ηχηρό μήνυμα στα στελέχη ενός κόμματος που όπως φάνηκε από τα αποτελέσματα των εσωκομματικών εκλογών θεωρήθηκε απαρχαιωμένο και ανίκανο να αναγεννηθεί από τις στάχτες του. Φτάνοντας σε ένα σημείο στο οποίο το κόμμα βρίσκεται πριν τη διάλυση με απανωτά εσωκομματικά προβλήματα και χαμηλά ποσοστά στις κάλπες για μια αξιωματική αντιπολίτευση, το ερώτημα ήταν απλό. Τί μπορεί να πάει χειρότερα αν εκλεγεί ένα νέο πρόσωπο σε σχέση με ένα κόμμα που παραπαίει και δεν μπορεί να ανασυγκροτηθεί; Η φρεσκάδα του Στέφανου Κασσελάκη, αφενός στο ιδεολογικό κομμάτι, αφετέρου στο lifestyle ενός νέου, δραστήριου και ευφυή ανθρώπου, μπορεί εύκολα να προκαλέσει ‘’πανικό’’ στα social media. Και ο νυν Πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ το γνώριζε καλά.

Ο Σ. Κασσελάκης όντας και ο ίδιος ένας νέος άνθρωπος γνωρίζει καλά ότι η έκθεση στα social media μπορεί να φέρει καρπούς, ακόμα και αν του ασκείται έντονη κριτική. Παρατηρώντας το Instagram του, είναι εύκολο να παρατηρήσει κανείς ότι ο λογαριασμός ξεκινάει να ενεργοποιείται με post πολιτικού περιεχομένου πριν τις πρώτες εκλογές του Μαΐου, κάνοντας αίσθηση οι φωτογραφίες που ο κ. Κασσελάκης ποζάρει με τον Παύλο Πολάκη αλλά και τον Αλέξη Τσίπρα. Έκτοτε, μέρα με τη μέρα ο λογαριασμός ‘ανεβάζει’ συνεχώς περιεχόμενο που γίνεται όλο και πιο πολιτικό και κομματικό μέρα με τη μέρα. Να τονιστεί εδώ ότι στις αρχές Μαΐου, ο λογαριασμός φαίνεται να είχε μονάχα 2 δημοσιεύσεις από το 2020, ενώ σήμερα φτάνει τις 70! Μέσα από βίντεο που απευθύνεται με απλό τρόπο στους πολίτες, μιλά για την προσωπική του ζωή αλλά και απαντάει ακόμα και σε προσβλητικά μηνύματα προς το πρόσωπο του, καταφέρνοντας μέσα σε ελάχιστο χρονικό διάστημα να βρίσκεται σε οποιοδήποτε Μέσο Ενημέρωσης ή κοινωνικό δίκτυο. Πάνω από 50 χιλιάδες ακόλουθοι στο Τik Tok, πάνω από 40 χιλιάδες στο Instagram και το όνομα του να trendάρει στο X (πρώην Τουίτερ) για πολλές συνεχόμενες ημέρες, επιβεβαιώνει την γνωστή φράση ‘’all publicity is good publicity’’, δηλαδή αρκεί να εκτίθεσαι πολύ έντονα στα ΜΜΕ ακόμα και αν αυτά σε κριτικάρουν έντονα και σε αντιμετωπίζουν με άσχημο τρόπο. Είναι δυνατόν κάποιος να κερδίσει εκλογές μόνο με βίντεο απλού και καθημερινού περιεχομένου με διάσπαρτα ψήγματα πολιτικού σχεδίου; Η απάντηση εν συντομία είναι ναι, ειδικά το 2023.

Χωρίς να θέλω να μακρυγορώ, διότι θα μπορούσα να αναλύσω ακόμα περισσότερο την προεκλογική καμπάνια του Στέφανου Κασσελάκη μέσω Tik Tok και Instagram, αλλά και τί είναι αυτό που του έδωσε δεκάδες χιλιάδες ψήφους μέσα σε 1 μήνα, αρκεί να δούμε το παράδειγμα του Πρωθυπουργού, που μέσω της πλατφόρμας του Tik Tok κατάφερε να επικοινωνήσει τις ιδέες του στις νεότερες πληθυσμιακά ομάδες και να κερδίσει την ψήφο τους, δίνοντας νέα δυναμική στο πρόσωπο του. Βέβαια εδώ μιλάμε για διαφορετικές καταστάσεις. Ο μεν Μητσοτάκης με πολιτικό πρόγραμμα, αλλά και βίντεο πιο προσωπικού χαρακτήρα για να τον γνωρίσουν καλύτερα οι πολίτες, ο δε Κασσελάκης μόνο με βίντεο πιο προσωπικού χαρακτήρα και σχεδόν καθόλου πολιτική στρατηγική. Δεν είναι επικίνδυνο κάποιος να αναλαμβάνει τόσο μεγάλη ευθύνη για τον τόπο όπως η αξιωματική αντιπολίτευση μόνο με βίντεο άσχετα με την πολιτική;

Μπορεί σε κάποιους να φαίνεται επικίνδυνο, παράξενο και δυστοπικό να μπορεί ένας άνθρωπος να κερδίσει δεκάδες χιλιάδες ψήφους χωρίς πολιτικά προσόντα και χωρίς κανένα οργανωμένο πολιτικό πλάνο. Και πράγματι μπορεί να είναι. Όμως η πραγματικότητα δε μας αφήνει περιθώρια να εφησυχάζουμε. Η πολιτική δεν είναι Lifestyle ούτε ασκείται μέσω του Tik Tok. Τα social media είναι εδώ για να επικοινωνήσουν το μήνυμα και όχι για χειραγωγήσουν. Τα social media είναι εδώ για να κάμψουν τη μακρά κυριαρχία του ξύλινου λόγου και της -συχνά απόμακρης από την καθημερινότητα του απλού λαού- πολιτική. Όμως, η πολιτική ασκείται μέσα στην κοινωνία, στο κοινοβούλιο και στην καθημερινότητα των πολιτών. Όχι στα όμορφα βίντεο χωρίς πολιτική ουσία.

Διαμαντής Αμπατζής- Πολιτικός Επιστήμονας

ΕΙΚΟΝΑ ΕΞΩΦΥΛΛΟΥ: https://www.google.com/search?q=%CE%BA%CE%B1%CF%83%CE%B5%CE%BB%CE%B1%CE%BA%CE%B7%CF%83+%CF%83%CF%84%CE%B5%CF%86%CE%B1%CE%BD%CE%BF%CF%83&tbm=isch&ved=2ahUKEwjPv8vgks6BAxVJhqQKHQHgDHYQ2-cCegQIABAA&oq=%CE%BA%CE%B1%CF%83%CE%B5%CE%BB%CE%B1%CE%BA%CE%B7%CF%83+&gs_lcp=CgNpbWcQARgAMgQIABADMgQIABADMgQIABADMgQIABADMgUIABCABDIGCAAQBRAeMgcIABAYEIAEMgcIABAYEIAEMgcIABAYEIAEMgcIABAYEIAEOg0IABCKBRCxAxCDARBDOgYIABAHEB5Q-ANY-ANg-g1oAHAAeACAAVWIAaMBkgEBMpgBAKABAaoBC2d3cy13aXotaW1nwAEB&sclient=img&ei=SOIVZc_7LsmMkgWBwLOwBw&bih=715&biw=1536#imgrc=IB2-r68TNYkFKM

(Visited 102 times, 1 visits today)

Κλείσιμο