Το εκπαιδευτικό σύστημα συνιστά την κορωνίδα του μηχανισμού διαμόρφωσης των πολιτών που επιθυμεί να αποκτήσει κάποιο κράτος. Η μόρφωση αλλά και η παιδεία που διέπουν τη προσωπικότητα των μαθητών του σήμερα, κρίνει την ποιότητα των πολιτών του αύριο. Η κοινωνία που αγνοεί τις αξίες της αλληλοκατανόησης, του σεβασμού στη διαφορετικότητα και μένει αδρανής στο μίσος που παράγει και αναπαράγει ένα κομμάτι της, δεν είναι άμοιρη των ευθυνών της. Σε αυτή την περίπτωση η αποτυχία ανήκει σε όλους και σε όλες. Όταν μάλιστα το «δηλητήριο» του εθνικισμού διαπεράσει τις διαβρωμένες συνειδήσεις μιας τέτοιας κοινωνίας, τότε ανάμεσα στα μέλη της θα επέλθει αναπόφευκτα και η ένοπλη σύγκρουση.
Η αναζωπύρωση των εθνικιστικών εντάσεων στη Βοσνία Ερζεγοβίνη στη δεκαετία του ’90 και ο τριετής πόλεμος ήταν το απότοκο ενός διχαστικού εκπαιδευτικού συστήματος. Η μεταπολεμική του οικοδόμηση επηρεάστηκε άρδην από αυτή τη συγκυρία, διαμορφώνοντας μια εθνοκεντρική προσέγγιση στο εκπαιδευτικό σύστημα της κάθε μιας συνιστώσας στη περιοχή. Η εργασία αυτή αποτέλεσε έρευνα στο πλαίσιο του μαθήματος «Εκπαίδευση και εθνικισμός». «Εκπαίδευση και εθνικισμός: Ο πόλεμος στη Βοσνία Ερζεγοβίνη το 1992-1995 και ο αντίκτυπος στη μετέπειτα ανοικοδόμηση του εκπαιδευτικού συστήματος» είναι ο τίτλος της εργασίας και πραγματοποιήθηκε στο επίπεδο προπτυχιακών σπουδών του τμήματος Βαλκανικών Σλαβικών και Ανατολικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Μακεδονίας. Την έρευνα διεξήγαγαν οι φοιτητές Αλίκη Κυνικλή και Σκούφιας Θανάσης.
Θανάσης Σκούφιας, Φοιτητής Βαλκανικών, Σλαβικών και Ανατολικών Σπουδών