Written by 11:26 πμ Αρθρογραφία, Δημήτρης Αλούρης, Επικαιροτητα

Μη αποδεκτές εκπαιδευτικές μέθοδοι| Δημήτρης Αλούρης

Θα μπορούσε να δοκιμαστεί πιλοτικά μια ολοκληρωτική αλλαγή του συστήματος εκπαίδευσης, χωρίς βιβλία και εγχειρίδια. Δυναμική διδασκαλία βασισμένη στον διάλογο και τις συζητήσεις χωρίς να εφαρμόζονται οι γνώσεις που προέρχονται από κάποιο σύγγραμμα, ορίζοντας όμως πάντα σαφείς εκπαιδευτικούς αντικειμενικούς σκοπούς και στόχους.

Η πανδημία του κορονοϊού πέρα από τα σοβαρά προβλήματα υγείας που δύναται να προκαλέσει, έχει επιφέρει πολλαπλές μεταβολές και δυσλειτουργίες στον τομέα της εκπαίδευσης. Ως επικρατέστερος τρόπος αντιμετώπισης αυτής της κατάστασης προκρίνεται η εξ’ αποστάσεως διδασκαλία, εντούτοις η σύγχρονη ή ασύγχρονη εξ’ αποστάσεως διδασκαλία εγείρει σοβαρά προβλήματα ειδικότερα για  τους μαθητές, ενώ το να οργανώσει ένας εκπαιδευτικός ένα μέρος αυτού του είδους της διδασκαλία, όταν ήδη είχε προετοιμαστεί να τη πραγματοποιήσει με φυσική παρουσία, δεν είναι και τόσο απλό. Εάν ο εκπαιδευτικός οδηγηθεί στο να λειτουργήσει με βιασύνη, με έλλειψη πρόνοιας ή πρόβλεψης, το αποτέλεσμα δεν μπορεί να είναι το ενδεδειγμένο.

Πολλά εκπαιδευτικά κέντρα έχουν προσαρμοστεί στη νέα πραγματικότητα της εξ αποστάσεως διδασκαλίας, ωστόσο ορισμένα από αυτά δεν πληρούν τις αναγκαίες προδιαγραφές ποιότητας, γεγονός που προκαλεί αποστροφή και μια κατανοητή δυσφορία σε πολλές οικογένειες. Έτσι, γίνεται αντιληπτό πως δεν αποτελεί αυτοσκοπό για τον εκπαιδευτικό να ολοκληρώσει την ύλη, αλλά να μη καταρρεύσουν ψυχικά και συναισθηματικά οι μαθητές και οι φοιτητές. Εξάλλου, είναι προετοιμασμένοι οι μαθητές να αντιμετωπίσουν τον διαδικτυακό χώρο; Μήπως θα ήταν προτιμότερο να ακουστούν οι ανησυχίες και οι προβληματισμοί τους αλλά και των γονέων τους; Το μόνο βέβαιο είναι πως πλέον σπαταλούν πολύτιμο χρόνο στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, επικεντρώνονται στη διαδικτυακή διασκέδαση και παραμελούν τα μαθήματά τους. Οι προηγούμενη γενιά ήταν περισσότερο δυναμική και είχε πιο ξεκάθαρες προτεραιότητες. Προφανώς και εμείς είμαστε πιο απρόσεκτοι και αφηρημένοι, δεν θέτουμε σαφείς στόχους και δεν καθορίζουμε τα όρια στη διασκέδαση αλλά και τη διδασκαλία.

Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση μπορεί να είναι το κλειδί για μια ολοκληρωτική αλλαγή του εκπαιδευτικού συστήματος

Παρόλα αυτά, έχουμε την ευκαιρία να βελτιώσουμε το εκπαιδευτικό σύστημα και καθότι φαίνεται δεν την εκμεταλλευόμαστε. Αντίθετως, μία  από τις δυσλειτουργίες που έχουν προκύψει μέσα από αυτή την εμπειρία έχει να κάνει με τη μη αποτελεσματική χρήση των εκπαιδευτικών μέσων και βοηθημάτων που επιφέρουν καθυστερημένη ανατροφοδότηση (feedback) μεταξύ μαθητή και εκπαιδευτικού, πρωτίστως όμως απώλεια παραγωγικού-ωφέλιμου χρόνου. Εντούτοις, μπορούμε να οργανώσουμε μια αποτελεσματική διδασκαλία προσανατολισμένη και προσαρμοσμένη στην κοινωνία μας, περισσότερο πρακτική και επικεντρωμένη στα ενδιαφέροντα μας και όχι απομνημόνευση ορισμών και μαθηματικών τύπων τα οποία παραμένουν στην μνήμη μόνο μέχρι την γραπτή εξέταση, αλλά προετοιμασία για την πραγματική ζωή. Κανένας δεν μας τα έχει διδάξει αυτά τα τόσο απαραίτητα συστατικά της επιτυχίας.

Η διαφορά ενός αυτοκινήτου πριν από 40 με 50 χρόνια είναι προφανής, σε σχέση με αυτά που κυκλοφορούν στις μέρες μας, ενώ βλέποντας ένα βίντεο μιας αίθουσας διδασκαλίας εκείνης της περιόδου με την αντίστοιχη τωρινή, παρατηρείς ελάχιστες διαφορές. Οι κοινωνίες έχουν εξελιχθεί, η διδασκαλία όμως ελάχιστα. Θα μπορούσε να δοκιμαστεί πιλοτικά μια ολοκληρωτική αλλαγή του συστήματος εκπαίδευσης, χωρίς βιβλία και εγχειρίδια. Δυναμική διδασκαλία βασισμένη στον διάλογο και τις συζητήσεις χωρίς να εφαρμόζονται οι γνώσεις που προέρχονται από κάποιο σύγγραμμα, ορίζοντας όμως πάντα σαφείς εκπαιδευτικούς αντικειμενικούς σκοπούς και στόχους. Τα παραπάνω όμως προϋποθέτουν πολιτική, και όχι μόνο, βούληση και πρωτοβουλίες. Είναι πολύ λυπηρό, εν μέσω υγειονομικής κρίσης, να δίνεται μεγαλύτερη βαρύτητα στα καφέ-μπαρ και τους χώρους εστίασης παρά στην ακαδημαϊκή εκπαίδευση. Σε καταστάσεις που επιζητούν άμεση και ουσιαστική λύση οι ιθύνοντες θα πρέπει να αναλογιστούν τους νέους και του έφηβους διότι αυτοί είναι που θα τους διαδεχθούν, θα αναλάβουν καθήκοντα και θα επωμισθούν ευθύνες. Οι προτεραιότητες που θα ορίσουν θα πρέπει να είναι ξεκάθαρες συμπεριλαμβάνοντας την παιδεία μέσα σε αυτές, ως υποθήκη ευπραγίας και ευημερίας.    

Δημήτριος Αλούρης, Απόφοιτος Ισπανικής Γλώσσας και Φιλολογίας

Πηγή Εικόνας: https://www.google.com/search?q=digital+learning&tbm=isch&hl=en-US&chips=q:classroom+elearning+digital+learning,g_1:classroom:C2j-9XzpJp0%3D,online_chips:elearning,online_chips:distance+learning&rlz=1C1CHBD_enGR919GR919&hl=en-US&sa=X&ved=2ahUKEwiy0dChoNDsAhUCNRoKHeFECi8Q4lYoBXoECAEQIQ&biw=1903&bih=969#imgrc=8OuCgQAyaD4bZM&imgdii=dFgIpTpHtN3zZM

(Visited 92 times, 1 visits today)

Κλείσιμο