Written by 10:43 πμ Αρθρογραφία, Βάσω Γκάτη, Επικαιροτητα

Μετασχηματιστική Ηγεσία στα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας Καταστημάτων Κράτησης| Βασιλική Γκάτη

Σε όλη τη διάρκεια της παραμονής τους στη φυλακή οι κρατούμενοι γίνονται μέλη αυτής της «μικροκοινωνίας» της οποίας οι απαιτήσεις οδηγούν πολλές φορές σε προβλήματα.

Θα έλεγε κανείς ότι ο καταλληλότερος τύπος ηγεσίας στα σχολεία εντός καταστημάτων κράτησης, είναι η Μετασχηματιστική Ηγεσία και αποτελεί μονόδρομο για την εξέλιξη των κρατουμένων.

Με τη Μετασχηματιστική Ηγεσία, δίνεται έμφαση σε κοινά αποδεκτές αξίες, κάτι το οποίο είναι ιδιαίτερα σημαντικό σε ανθρώπους που, εξαιτίας της κατάστασης, έχουν απομονωθεί από την κοινωνία. Η Μετασχηματιστική Ηγεσία προσπαθεί να παρακινήσει σε θετική διάθεση και στάση απέναντι στα πράγματα και σκοπός της είναι να αναπτύξει το αίσθημα της ηθικής και να βοηθήσει στην πνευματική ανάπτυξη των εκπαιδευομένων. Η επιτυχία στην εμβάθυνση των αξιών θα μπορούσε να λειτουργήσει αποτελεσματικά στους εκπαιδευόμενους και να τους βοηθήσει σημαντικά. Ο λόγος για τον οποίο ο διευθυντής και οι εκπαιδευτές επιχειρούν κάτι τέτοιο είναι σαφώς επειδή προσπαθούν να αντιμετωπίσουν τα προδιαθετικά εμπόδια. Τα προδιαθετικά εμπόδια είναι τα εμπόδια που σχετίζονται με τις  στάσεις και αντιλήψεις που έχουν οι εκπαιδευόμενοι για τη μάθηση. Συνδέονται επίσης με προηγούμενες μαθησιακές εμπειρίες, την ανασφάλεια και άγχος.

Ακόμη αναφέρεται στην διεθνή βιβλιογραφία, ότι το ένα τρίτο των κρατουμένων καλείται να αντιμετωπίσει ψυχικές διαταραχές από τις οποίες υποφέρει. Το ποσοστό είναι εξαιρετικά σημαντικό και δεν πρέπει να περάσει απαρατήρητο. Οι εκπαιδευτικοί και ο διευθυντής, προσπαθούν να δώσουν έμφαση σε κοινά αποδεκτές αξίες καθώς επίσης και να ενεργήσουν σαν να είναι οι ίδιοι το μέσο αλληλεπίδρασης εσωτερικού και εξωτερικού περιβάλλοντος. Οι αξίες που χρειάζεται να καλλιεργηθούν σε κρατούμενους είναι κυρίως εκείνες της δημοκρατίας, της ισότητας, της ευθύνης, του σεβασμού, της ανεξαρτησίας και της εμπιστοσύνης. Καλλιεργώντας τέτοιες αξίες στους εκπαιδευόμενους, οι εκπαιδευτές και ο διευθυντής στου Σ.Δ.Ε επιχειρούν να ενδυναμώσουν ψυχικά τους κρατούμενους. Επομένως, θα λέγαμε ότι είναι εξαιρετικά σημαντική η Μετασχηματιστική Ηγεσία ως τύπος ηγεσίας και είναι αναγκαίο να επιλεγεί από τον διευθυντή σε ένα έγκλειστο περιβάλλον μάθησης.

Τι αλλαγές χρειάζεται να γίνουν όμως για να υφίσταται πρακτικά Μετασχηματιστική ηγεσία σε ένα τέτοιο ΣΔΕ;

Αρχικά ο διευθυντής επιβάλλεται να ενθαρρύνει τους εκπαιδευτές, να προωθεί τη μετασχηματίζουσα μάθηση και να ηγείται με ανάλογο τρόπο. Από την μεριά τους οι εκπαιδευτές, είναι αναγκαίο να αλλάξουν άρδην τον τρόπο διδασκαλίας. Πλέον ο τρόπος μάθησης γίνεται εμπειρικός και οι εκπαιδευτικοί επιδιώκουν την μετασχηματίζουσα μάθηση για καλύτερα αποτελέσματα. Για τη μετασχηματίζουσα μάθηση ο εκπαιδευτικός οφείλει να δημιουργεί αμοιβαία σχέση με τους μαθητές του, με στόχο την προσωπική και κοινωνική αλλαγή. Από αυτό το σημείο και έπειτα τα βασικά στοιχεία του εκπαιδευτή στα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας είναι η ενσυναίσθηση, η εμψύχωση, η συλλογικότητα και ο μετασχηματισμός. Αδιαμφισβήτητα λοιπόν, εφόσον θα αλλάξει ο ρόλος των εκπαιδευτών, θα υπάρξει αλλαγή και στον τρόπο με τον οποίο οι εκπαιδευόμενοι αντιμετωπίζουν τους εκπαιδευτές και την διαδικασία μάθησης. Με τα παραπάνω στοιχεία του εκπαιδευτή το ενδιαφέρον των εκπαιδευομένων για ενεργητική συμμετοχή αυξάνεται. Έτσι οι εκπαιδευόμενοι, μέσω της μετασχηματίζουσας μάθησης και των αξιών που αναγράφονται πιο πάνω, αποκτούν ένα ισχυρό προσόν. Αυτή η διαδικασία θα τους βοηθήσει στην αντιμετώπιση δύσκολων καταστάσεων μέσα από την αναθεώρηση διάφορων ζητημάτων και την αλλαγή της στάσης απέναντι σε αυτές τις καταστάσεις.

Τέλος, δεν πρέπει κανείς να ξεχνά ότι εφοδιάζοντας τους κρατούμενους με κριτική σκέψη, ίσως να οδηγηθούν πιο εύκολα α στην εξομάλυνση της κουλτούρας της φυλακής. Εξάλλου, υπάρχει ένας κώδικας αξιών στην ομάδα των κρατουμένων που ένα μέρος των έγκλειστων αποδέχεται. Σε όλη τη διάρκεια της παραμονής τους στη φυλακή οι κρατούμενοι γίνονται μέλη αυτής της «μικροκοινωνίας» της οποίας οι απαιτήσεις οδηγούν πολλές φορές σε προβλήματα.

Βασιλική Γκάτη, Πολιτικός Επιστήμονας – Μεταπτυχιακή Φοιτήτρια στην Εκπαίδευση Ενηλίκων

Πηγή Εικόνας: https://www.google.com/search?q=%CF%86%CF%85%CE%BB%CE%B1%CE%BA%CE%AE&tbm=isch&ved=2ahUKEwjGjY-hzffrAhUGixoKHf3xBN0Q2-cCegQIABAA&oq=%CF%86%CF%85%CE%BB%CE%B1%CE%BA%CE%AE&gs_lcp=CgNpbWcQA1AAWABgiNkEaABwAHgAgAEAiAEAkgEAmAEAqgELZ3dzLXdpei1pbWc&sclient=img&ei=bzlnX4aaF4aWav3jk-gN&bih=455&biw=1077&hl=el#imgrc=1Gl7QCqcXIvYPM

(Visited 168 times, 1 visits today)

Κλείσιμο