Written by 6:53 μμ Αρθρογραφία, Επικαιροτητα

Λογαριασμοί ρεύματος που καίνε! | Νίκη Φαντάκη

Είναι γεγονός ότι σήμερα, το μείζον κοινωνικό πρόβλημα είναι η ακρίβεια, όχι μόνο στους λογαριασμούς ηλεκτρικού ρεύματος, φυσικού αερίου και λοιπών καυσίμων, αλλά και σε βασικά καταναλωτικά αγαθά και όχι μόνο. Είναι δικαίωμα όλων μας να έχουμε πρόσβαση με προσιτές τιμές στην ενέργεια, και με απλούς, κατανοητούς και διαφανείς λογαριασμούς.

Οι οδηγίες για την ηλεκτρική ενέργεια και το φυσικό αέριο καθορίζουν τους κανόνες της σταδιακής απελευθέρωσης της αγοράς ενέργειας στην Ευρωπαϊκή Ένωση ενώ η φετινή χρονιά σημαδεύτηκε από τη συζήτηση της λεγόμενης ρήτρας αναπροσαρμογής.

H Ρήτρα Αναπροσαρμογής Χρεώσεων Προμήθειας λοιπόν, που τέθηκε σε εφαρμογή από 5/8/2021 είναι ένας μηχανισμός αναπροσαρμογής των χρεώσεων και αντικατοπτρίζει τις διακυμάνσεις του κόστους ηλεκτρικής ενέργειας. Εν ολίγοις, ο καταναλωτής δεσμεύεται να πληρώνει ένα αόριστο ποσό με βάση το οποίο διαμορφώνεται τελικά ο λογαριασμός του. Θεωρητικά, με αυτόν τον τρόπο ο προμηθευτής καλύπτει το αυξημένο κόστος του το οποίο σχετίζεται με το αυξημένο κόστος για την αγορά εκ μέρους της ενέργειας που θα προμηθεύσει στον τελικό καταναλωτή. Το γεγονός αυτό θεμελιώνεται μέσω της αρχής της κοστοστρέφειας, την απαγόρευση δηλαδή, της προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας σε τιμή κάτω του κόστους.

Σύμφωνα με την τελευταία τροπολογία, η ρήτρα αυτή δεν εφαρμόζεται μεν, αναστέλλεται δε, μέχρι τον Ιούλιο του 2023 αλλά δίνει τη δυνατότητα στους προμηθευτές να αλλάζουν τις τιμές κατά το δοκούν.

Πρόσφατα, η ίδια η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (Ρ.Α.Ε) αναγκάστηκε σε ανακοίνωση ότι θα σεβαστεί τα συμβόλαια σταθερής, τουλάχιστον, τιμολόγησης. Αναφορικά με τα τιμολόγια που στηρίζονται σε συμβάσεις με κυμαινόμενη χρέωση, όπου υπάρχει ο όρος της ρήτρας αναπροσαρμογής, υπάρχουν αποφάσεις του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου όπου αναφέρεται μια σειρά προϋποθέσεων και κριτηρίων έτσι ώστε η ρήτρα αναπροσαρμογής που περιέχεται μέσα στο συμβόλαιο να μην είναι αδιαφανής, επομένως και οι χρεώσεις που παράγονται από αυτή τη ρήτρα να μπορούν να έχουν νομιμότητα (Schulz κατά Egbringhoff, οδηγία 2003/54).

Η ρήτρα αυτή των πρόσθετων χρεώσεων και το αν υπάρχει θεσμικό πλαίσιο που να την επιτρέπει, θα κριθεί από τα δικαστήρια αν είναι διαφανή ή όχι. Οι απαντήσεις στις υποβληθείσες αντιρρήσεις των πολιτών προς τους παρόχους, που είναι υποχρεωτικές εντός 10 ημερών ως προ-στάδιο από το νόμο, μέχρι στιγμής είναι αναιτιολόγητες και απογοητευτικές. Η προθεσμία που έχει τεθεί για υποβολή αντιρρήσεων, είναι μέχρι τη λήξη του επόμενου λογαριασμού.

Οι τεράστιες αυτές αυξήσεις στους λογαριασμούς ηλεκτρικής ενέργειας, αποτελούν το πλέον χαρακτηριστικό παράδειγμα, που εκτροχιάζει τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς. Οι καταναλωτές ενημερώθηκαν για τις αυξήσεις και την αλλαγή του τρόπου αναπροσαρμογής αφού αυτές είχαν επιβληθεί και μάλιστα με τρόπο αδιαφανή, παραπλανητικό και αντίθετο με την ισχύουσα νομοθεσία.

Είναι γεγονός ότι σήμερα, το μείζον κοινωνικό πρόβλημα είναι η ακρίβεια, όχι μόνο στους λογαριασμούς ηλεκτρικού ρεύματος, φυσικού αερίου και λοιπών καυσίμων, αλλά και σε βασικά καταναλωτικά αγαθά και όχι μόνο. Είναι δικαίωμα όλων μας να έχουμε πρόσβαση με προσιτές τιμές στην ενέργεια, και με απλούς, κατανοητούς και διαφανείς λογαριασμούς.

Νίκη Φαντάκη, Δικηγόρος Αθηνών

Πηγή Εικόνας: https://www.google.com/search?q=%CE%BB%CE%BF%CE%B3%CE%B1%CF%81%CE%B9%CE%B1%CF%83%CE%BC%CE%BF%CE%B9+%CF%81%CE%B5%CF%85%CE%BC%CE%B1%CF%84%CE%BF%CF%82&rlz=1C1GIGM_enGR866GR866&sxsrf=ALiCzsZ9csLECUEKOCnJTsFqbYnZOCmiWg:1666453884599&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwiavs2-mPT6AhUqwAIHHaX3A2UQ_AUoAnoECAIQBA&biw=1920&bih=969&dpr=1#imgrc=UIKWDz0ExJ8-FM

(Visited 77 times, 1 visits today)

Κλείσιμο