Written by 6:00 μμ Αρθρογραφία, Γιώργος Λαμπρόπουλος, Επικαιροτητα

Η βάση του 10… | Γιώργος Λαμπρόπουλος

Εξάλλου ακόμα και αν αποφασίσουμε όλοι πως κάποια τμήματα ίσως δεν έχουν μεγάλη χρησιμότητα για την χώρα μας, είναι απλά αδιανόητο να κλείνουν χώροι παιδείας, να μένουν άνεργοι άνθρωποι και τα παιδιά να στρέφονται σε άλλες ιδιωτικές επιλογές.

Η βάση του 10 ή και όχι, φαίνεται πως επισημοποιείται πλέον και επηρεάζει τον τρόπο εισαγωγής στα ΑΕΙ, τα ποσοστά των αυριανών φοιτητών, και το πως θα συγκροτηθούν φέτος (μάλλον σίγουρα) τα μηχανογραφικά των μαθητών και των μαθητριών. Ο σκοπός ουσιαστικά της χρήσης του, είναι να έχουμε φοιτητές με υψηλότερες βαθμολογικές δεξιότητες (άρα και περισσότερες γνώσεις;) αλλά και να εξαφανιστούν κυριολεκτικά πανεπιστημιακά τμήματα με χαμηλές βάσεις εισαγωγής. Το τελευταίο ίσως να μην λέγεται επίσημα, τουλάχιστον άμεσα, αλλά συχνά εννοείται, γιατί υπάρχει στην ατμόσφαιρα η άποψη, πως τα χαμηλόβαθμα τμήματα δεν αξίζουν.

Υπάρχει ένα βασικό πρόβλημα εδώ που χαλά την όλη ιστορία: τα μόρια που δημιουργούν την εκάστοτε βάση (που προκύπτει από τις βαθμολογίες των μαθητών στις Πανελλαδικές) δεν αποδεικνύουν τίποτα απολύτως για την αξία μιας επιστήμης, σχολής ή τμήματος, παρά μόνον τη ζήτηση. Τι εννοώ με αυτό; Οι μαθητές φτιάχνουν το μηχανογραφικό τους με βάση τις προτιμήσεις, τις κλίσεις τους, και τα μελλοντικά τους σχέδια, συχνά επηρεασμένοι από όσα ακούν στο περιβάλλον τους. «Να σπουδάσεις νομική ή ιατρική για να έχεις σίγουρη δουλειά.» «Νομική θα γίνεις δικηγόρος, τί είναι αυτή η ανθρωπολογία;» «Τι θα βγεις από αυτό το τμήμα;»
Σημαντικό ρόλο στις επιλογές τους έχουν και οι επαγγελματικές προοπτικές. Μπορείς να σπουδάσεις το επάγγελμα των γονιών σου για να έχεις σίγουρο μέλλον, εξασφαλισμένο ή ένα επάγγελμα που σου εγγυάται μόνιμη δουλειά και μισθό στη συνέχεια.

Επομένως, αποκλειστικά και μόνο οι προτιμήσεις των φοιτητών αποτυπώνονται στις βάσεις των εκάστοτε τμημάτων, και τίποτα άλλο. Επίσης τα περιφερειακά τμήματα πάντα έχουν λιγότερο κόσμο. Εξάλλου ακόμα και αν αποφασίσουμε όλοι πως κάποια τμήματα ίσως δεν έχουν μεγάλη χρησιμότητα για την χώρα μας, είναι απλά αδιανόητο να κλείνουν χώροι παιδείας, να μένουν άνεργοι άνθρωποι και τα παιδιά να στρέφονται σε άλλες ιδιωτικές επιλογές. Προπτυχιακά πολλοί και πολλές σπούδασαν κάτι τελείως διαφορετικό από αυτό που μετά έκαναν ή σπούδασαν, αλλά δεν μετάνιωσαν. Το μόνο που φαίνεται σωστό (τουλάχιστον όπως το ακούμε τώρα) είναι να υπάρχει καλύτερος έλεγχος των ΑΕΙ πάνω στον αριθμό των εισαγωγών κάθε χρόνο, με βάση τις ανάγκες και τις δυνατότητες της εκάστοτε επιστήμης και της σχολής.

Γιώργος Λαμπρόπουλος, Κοινωνικός Ανθρωπολόγος – Φοιτητής ΠΜΣ Κοινωνικής και Πολιτισμικής Ανθρωπολογίας

Πηγή Εικόνας: https://www.google.com/search?q=%CF%85%CF%80%CE%BF%CF%85%CF%81%CE%B3%CE%B5%CE%AF%CE%BF+%CF%80%CE%B1%CE%B9%CE%B4%CE%B5%CE%AF%CE%B1%CF%83&rlz=1C1CHBD_enGR919GR919&sxsrf=ALeKk02ePT1y99EWSjCoY7u-oBuSpQWD7Q:1617457881014&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwju5b6TnOLvAhXHDuwKHf5lB0AQ_AUoAnoECAQQBA&biw=1920&bih=969#imgrc=yqNMJQm0ybxHjM

(Visited 42 times, 1 visits today)

Κλείσιμο