Written by 12:49 μμ Αρθρογραφία, Επικαιροτητα, Εύη Κλειτσίκα

Η Κουλτούρα των “Μπαχαλάκηδων” | Εύη Κλειτσίκα

Είναι η θεώρηση ορισμένης κάστας ανθρώπων που δεν μιλάει για Ιδέες- καταστρέφει ιδέες, δεν αναγνωρίζει όρια-δημιουργεί άναρχες δομές, Δεν σέβεται τον άνθρωπο- τραμπουκίζει τον άνθρωπο.

Από τις πρωτόγονες κοινωνίες έως τις πλέον σύγχρονες, η εξουσία είναι ένα φαινόμενο που ανάγει και συγκροτεί τους ανθρώπους σε ένα σύνολο. Ως όρος δηλώνει την επιβολή της θέλησης μας στους άλλους και κυριαρχεί τόσο στους ανθρώπους, όσο και στα ζώα. Οι άνθρωποι εκτενέστερα προκειμένου να επιβιώσουν στο πέρασμα των χρόνων συνάπτουν ένα θεωρητικό κοινωνικό συμβόλαιο και υπογράφουν την συμβίωση τους υπό τη στέγη της ειρήνης, της ελευθερίας και της δικαιοσύνης. Όλες οι ομαδοποιημένες μορφές επιδιώκουν να επιβάλλουν τη δική τους θέληση ως μια μορφή αυτοσκοπού. Όταν γίνεται κατάχρηση της λελογισμένης εξουσίας, φτάνουμε στην υπέρβαση των φυσικών ορίων και αγγίζουμε τα όρια της τυραννίας.

Και ξεκινώντας το αφήγημα μου με αφορμή το περιστατικό του προπηλακισμού του Πρύτανη της ΑΣΟΕΕ, στη Χώρα της Δημοκρατίας και της πολιτισμικής και πολιτιστικής αίγλης, βρισκόμαστε αντιμέτωποι με ένα συμπεριφορικό και αυταρχικό γίγνεσθαι εις βάρος τόσο ενός προσώπου όσο και μιας ολόκληρης κοινωνίας. Από τη μία μιλάμε για καταδίκη του αυταρχισμού και του ολοκληρωτισμού -με την ιστορική πρόσφατη νίκη της Δημοκρατίας κατά της εγκληματικής οργάνωσης, Χρυσής Αυγής, και την συνακόλουθη φυλάκιση των στελεχών της- και από την άλλη σε ένα σύντομο χρονικό διάστημα, προκλητικά γινόμαστε μάρτυρες μιας άκρως αδιανόητης πράξης, αντίθετης ως προς την εφαρμογή των αρχών του κράτους δικαίου και των συνταγματικά κατοχυρωμένων ελευθεριών. Και γιατί τυραννία; Γιατί το να παίρνουν κάποιοι στα χέρια τους το νόμο και να χρησιμοποιούν άμετρη βία χωρίς να σέβονται την ίδια την ανθρώπινη ύπαρξη, αυτό συνιστά μια μορφή τυραννίας.

Η άμετρη, λοιπόν, χρήση της Δημοκρατίας, όπως υποστήριξε κάποτε ο Πλάτωνας, οδηγεί στην αναρχία. Και βεβαίως δικαιωματικά ο καθένας πιστεύει τις δικές του ιδέες και υποστηρίζει τις δικές του πεποιθήσεις. Τι γίνεται όμως, όταν αυτές γίνονται μέσο εκφοβισμού; Βλέποντας την φωτογραφία του Πρύτανη, που επιδεικτικά αναρτήθηκε, καταλαβαίνουμε πόσο επιτακτική είναι η ανάγκη να τιθασεύσουμε τα όρια της άλογης Δημοκρατίας και επιτέλους να υπάρξουν κάποια όρια στον εκφοβισμό, τον βανδαλισμό και τον αυταρχισμό.

Το Κράτος έχει την εξουσία να εκδίδει κανόνες δικαίου και να τις ανάγει σ’ ένα πλαίσιο. Μπορεί να κατέχει το μονοπώλιο του καταναγκασμού, αλλά όλοι μας συμπράττουμε στις αρχές και τους κανόνες μιας οργανωμένης κοινωνίας. Σαν ένας σύγχρονος Λεβιάθαν διατηρεί την ειρήνη και την δικαιοσύνη μεταξύ των πολιτών με ανώτατο εγχειρίδιο το Σύνταγμα και τους θεσμούς. Αυτή λοιπόν η μεταβίβαση από τους πολίτες στο Κράτος, αποτελεί τη θεσμοποίηση της εξουσίας. Στα πλαίσια της ευρωπαϊκής και πλέον εξελισσόμενης κοινωνίας, οι περισσότεροι επιλέγουμε συγκεκριμένους μοχλούς δράσης και οριοθέτησης της συμπεριφοράς μας στα πλαίσια των αρχών της Ευνομούμενης Πολιτείας και πάντοτε με άξονα το σεβασμό στον συνάνθρωπο. Δεν επικροτούμε συμπεριφορές «αυταρχικών μπαχαλάκηδων» και «θηρευτών εκφοβισμού».

Το περιστατικό αυτό λοιπόν μας ξυπνά μνήμες, συναισθήματα, υπαρξιακά και κοινωνικά διλήμματα. Είναι η θεώρηση ορισμένης κάστας ανθρώπων που δεν μιλάει για Ιδέες- καταστρέφει ιδέες, δεν αναγνωρίζει όρια-δημιουργεί άναρχες δομές, Δεν σέβεται τον άνθρωπο- τραμπουκίζει τον άνθρωπο. Και το ερώτημα, λοιπόν που εγείρεται:

 «Ποιοι ασκούν πραγματικά τη βία και σπέρνουν το φασισμό;» Προσωπικά στη μνήμη μου ήρθε αυτό που είχα διαβάσει κάποτε στον Ηγεμόνα του Νικολό Μακιαβέλι,

 «Να ξέρεις πως για να αποκτήσεις την εξουσία

Δύο τρόποι ανέκαθεν υπάρχουν: να την κληρονομήσεις ή  να την κατακτήσεις.

Δύο μέσα ανέκαθεν υπάρχουν: τα όπλα τα δικά σου ή τα όπλα των άλλων.

Δύο προϋποθέσεις ανέκαθεν υπάρχουν: η τύχη ή  η ικανότητα»

Εύη Κλειτσίκα, Φιλόλογος

Πηγή Εικόνας: https://www.google.com/search?q=%CF%80%CF%81%CF%8D%CF%84%CE%B1%CE%BD%CE%B7%CF%82+%CE%B1%CF%83%CE%BF%CE%B5%CE%B5&rlz=1C1CHBD_enGR919GR919&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwi4npKGi-HsAhUplIsKHYIPD6EQ_AUoAXoECAwQAw&biw=1920&bih=969#imgrc=bb65mPeDy1fp8M

(Visited 215 times, 1 visits today)

Κλείσιμο