Written by 12:34 μμ Συνεργαζόμενοι Φορείς

Η Ελλάδα στο μεταίχμιο του 21ου αιώνα | Ελλάδα The Project 2021

Μία ανάσα πριν την είσοδο μας στο πολυσήμαντο έτος 2021, η Ελλάδα βρίσκεται σε μία κρίσιμη καμπή για την πορεία της στον 21ο αιώνα. Αυτό που παρατηρείται έντονα είναι ότι ο Έλληνας (ενν. Ελληνίδες και Έλληνες) έχει απωλέσει την ιστορική ταυτότητά του γεγονός που τον οδηγεί σε λάθος διαδρομές αποπροσανατολίζοντας τον από το μέλλον του. 200 χρόνια συμπληρώνονται από την ιστορική Επανάσταση του 1821, οπότε άνοιξε η οδός για την δημιουργία του νεοσύστατου ελληνικού κράτους το έτος 1830 με το Πρωτόκολλο του Λονδίνου[1], όπως το γνωρίζουμε έως και σήμερα.

Αρχικά, βρισκόμαστε στην εποχή της ραγδαίας ψηφιοποίησης του παγκόσμιου. Η Ελλάδα την τελευταία 5ετία βρίσκεται σε μία «κούρσα» ψηφιοποίησης  των υπηρεσιών και των προϊόντων της. Αποκορύφωμα της ψηφιοποίησης αποτελεί το τρέχον έτος, του 2020, το οποίο υπήρξε καθοριστικό χρονικό σημείο στο οποίο η Ελλάδα κλήθηκε να ορθοποδήσει στον διαδικτυακό κυβερνοχώρο και στις ηλεκτρονικές αγορές. Η πανδημία του Covid-19 ανέδειξε, δυστυχώς, μία χρόνια έλλειψη και οπισθοδρόμηση της Ελλάδας σε ότι αφορά την ηλεκτρονική διακυβέρνηση και την ψηφιακή αγορά. Θα τολμούσαμε να πούμε ότι, η πανδημία υπήρξε μία δυσάρεστη αφορμή για να κινηθεί ο μηχανισμός της Ελλάδος ως προς τη βέλτιστη παρουσία της στην ηλεκτρονική αγορά (λ.χ. gov.gr).

Μόνο το έτος 2020, η Ελλάδα απέκτησε δυνατότητα τηλεκπαίδευσης σε όλη την επικράτειά της καθώς και παρουσία στην ηλεκτρονική διακυβέρνηση βάσει της οποίας η πολιτική ηγεσία της χώρας κατόρθωσε να ασκήσει τα κυβερνητικά και πολιτειακά της καθήκοντα ακώλυτα μη χρονοτριβώντας εις βάρος της. Ως εκ τούτου, ένα σημαντικό μέρος του μέλλοντος της Ελλάδος ανήκει στην ηλεκτρονική διακυβέρνηση, η οποία μηδενίζει τις αποστάσεις και εμφανίζεται ιδιαίτερα οικονομική από τη συμβατική της μορφή η οποία κοστολογείτο ακριβότερα. Οι μετακινήσεις των πολιτικών προσώπων και των κυβερνητικών αντιπροσωπειών θα μπορούσαν να περιοριστούν, προς διευκόλυνση και ανακούφιση του κρατικού προϋπολογισμού, στις περιπτώσεις άμεσου εθνικού συμφέροντος το οποίο θα μπορούσε να αποβεί κρίσιμο για την πορεία του ελληνικού λαού και του Έθνους, εν γένει.

Αναφορικά με την τηλεκπαίδευση, υπήρξε πράγματι εντυπωσιακό γεγονός η άμεση θέση σε λειτουργία του ψηφιακού χώρου εκμάθησης και διδασκαλίας, ειδικά στα σχολεία τα οποία λειτουργούσαν μέχρι πρότινος με το συμβατικό τρόπο της δια ζώσης παρουσίας. Για τα πανεπιστημιακά ιδρύματα δεν ήταν μία πρωτόγνωρη διαδικασία, ειδικώς σε όσα παρέχουν την λεγόμενη «εξ ’αποστάσεως» εκπαίδευση. Είναι εύλογο το γεγονός ότι η προσπάθεια δεν ήταν ιδιαιτέρως τελεσφόρα, δεδομένης της απουσίας προηγούμενης οργάνωσης και δομής στο εκπαιδευτικό σύστημα. Η Ελλάδα του μέλλοντος είναι απαραίτητο να εστιάσει την προσοχή της στην βελτιστοποίηση και την προώθηση της ψηφιακής διδασκαλίας κυρίως στην πανεπιστημιακή κοινότητα διότι το σχολείο αποτελεί κορωνίδα της κοινωνικοποίησης και της παιδείας ενός ατόμου. Ως εκ τούτου αυτό που υιοθετήθηκε ως λύση ανάγκης για να μην χαθεί η σχολική χρονιά πρέπει να παραμείνει καθεστώς ανάγκης και όχι de jure αντικατάσταση της μαθησιακής διαδικασίας από το σχολικό στο οικιακό περιβάλλον.

Συνακόλουθα, η Ελλάδα συμπληρώνοντας 200 χρόνια ως ανεξάρτητο κράτος έχει χρέος να επικεντρώσει την agenda της στην ενίσχυση και την υποστήριξη της βαριάς της βιομηχανίας η οποία δεν είναι άλλη από τον τουρισμό. Ο Οδυσσέας Ελύτης με τα εξής λόγια του: «Εάν αποσυνθέσεις την Ελλάδα, στο τέλος θα δεις να σου απομένουν μια ελιά, ένα αμπέλι κι ένα καράβι. Που σημαίνει: με άλλα τόσα την ξαναφτιάχνεις.», αποτύπωσε πλήρως τα στοιχεία τα οποία είναι Ελλάδα. Η Ελλάδα του αύριο πρέπει να υποστηρίξει τα ως άνω προϊόντα της Ελλάδας του σήμερα με σεβασμό στον κόπο της Ελλάδας του χτες. Οι μελλοντικές επενδύσεις, αφουγκραζόμενη την πραγματικότητα, θα πρέπει , κατά τη γνώμη μου, να επικεντρωθούν στην τουριστική βιομηχανία της Ελλάδος.

Αξίζει όμως να διευκρινιστεί ένα πολύ ουσιώδες συστατικό το οποίο πολλάκις αγνοείται από τους τουριστικούς επενδυτές αλλά και φορείς. Τουρισμός στην Ελλάδα σημαίνει γνωρίζω την Ελλάδα, την ιστορία, την τέχνη, τον πολιτισμό, τον πλούτο  και τους ανθρώπους της. Η μεταφορά ξένων επιλογών και συνηθειών από άλλους πολιτισμούς δεν συνεπάγεται επένδυση στον τουρισμό και την διάδοση του ελληνικού μεγαλείου το οποίο στηρίζει και οικονομικά την ενδοχώρα. Η ξενομανία, επι της ουσίας, καταστρατηγεί την έννοια του τουρισμού και φαλκιδεύει την πολιτιστική ακεραιότητα ειδικά στις περιόδους έντονης τουριστικής εισροής. Άποψή μου είναι ότι το κάθε πράγμα έχει τον τόπο και το τρόπο του, αυτό κάνει την εμπειρία και το κίνητρο για να κάνεις τουρισμό σε μία χώρα.

Η Ελλάδα του μέλλοντος έχει χρέος προς την Ελλάδα του παρελθόντος να τοποθετήσει την ιστορία και τον πολιτισμό της ως πρωταγωνιστές αποκομίζοντας και οικονομικά οφέλη. Αν αναλογιστούμε τα εκατομμύρια ζεύγη οφθαλμών που έχουν θαυμάσει την Ακρόπολη, τον Παρθενώνα, το Ωδείο Ηρώδου Αττικού, το Μινωικό Πολιτισμό, την Επίδαυρο, τη Δήλο, τους Δελφούς και χιλιάδες ακόμα αρχαία και ιστορικά σημεία θα καταλάβουμε ότι αυτό που καθορίζει το μέλλον μας, ως Έλληνες, είναι η Ελλάδα που θέτει τον πολιτισμό της στο πηδάλιο της τουριστικής βιομηχανίας στηρίζοντας την οικονομία και την ευημερία της χώρας και του λαού της.

Ολοκληρώνοντας τις σκέψεις μου για την Ελλάδα του μέλλοντος, ιδιαίτερη μνεία χρήζει να γίνει στην γλώσσα μας. Είναι εύληπτο ότι ζούμε σε μία σύγχρονη κοινωνία η οποία δέχεται σωρεία γλωσσικών ερεθισμάτων. Η ελληνική γλώσσα έχει υιοθετήσει στους κόλπους της σειρά ξενικών γλωσσικών αποτυπωμάτων. Η πλέον πρόσφατη απόδειξη η φράση του “click away”. Η Ελλάδα του μέλλοντος έχει ιστορικό χρέος προς την ταυτότητα της να προασπίσει την ακεραιότητα της γλώσσας της. Η Ελλάδα πρέπει να μιλάει την ελληνική από σεβασμό και όχι λόγω τάσεων οπισθοδρόμησης. Άλλωστε η επιστήμη των μαθηματικών και η μουσική έχοντας ως θεμέλιο την ελληνική γλώσσα προόδευσαν και εξελίχθηκαν ανά τους αιώνες. Εν κατακλείδι, συνοψίζοντας τα ανωτέρω, είναι αδήριτη ανάγκη η Ελλάδα του παρόντος να στρέψει το βλέμμα της στην Ελλάδα του παρελθόντος προκειμένου να μπορούμε να οραματιζόμαστε την Ελλάδα ενός βιώσιμου και ευοίωνου μέλλοντος.
______________
[1] Πρωτόκολλο του Λονδίνου 1830 διαθέσιμο σε: https://www.mfa.gr/to-ypourgeio/diethneis-symvaseis/semantikes-diethneis-sunthekes-pou-aphoroun-ten-ellada.html



Το κείμενο είναι της Όλγας Τσουκαλά, αρχισυντάκτρια της φοιτητικής πρωτοβουλίας του Ομίλου Διεθνών και Ευρωπαϊκών Θεμάτων (ΟΔΕΘ).

Για ένα σύντομο βιογραφικό της ανατρέξτε εδώ και για τη συλλογή όλων των κειμένων της στο ΕλλάδαTheProject, εδώ.

(Visited 38 times, 1 visits today)
Κλείσιμο