Τις τελευταίες μέρες, τα μέσα ενημέρωσης σε παγκόσμιο επίπεδο αναπαράγουν εικόνες και βίντεο με την δολοφονία του αφροαμερικανού George Floyd από έναν λευκό αστυνομικό στην Μιννεάπολη της Αμερικής. Δεδομένου ότι «μία εικόνα ίσον χίλιες λέξεις», όπως είναι φυσικό τα εν λόγω γεγονότα, έχουν προκαλέσει πλήθος αντιδράσεων, διαμαρτυριών και διαδηλώσεων σε όλο τον κόσμο γύρω από το ζήτημα των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και των φυλετικών διακρίσεων.
Στη σημερινή κοινωνία, η παγκοσμιοποίηση έχει προκαλέσει πολλές αλλαγές στην καθημερινότητα των ανθρώπων σε όλο τον κόσμο. Οι ελεύθερες, γρήγορες και εύκολες μετακινήσεις ανθρώπων και προϊόντων, έχουν μετατρέψει τις περισσότερες χώρες σε μωσαϊκά που αποτελούνται από ανθρώπους διαφορετικών εθνοτήτων, φυλής, κουλτούρας και πολιτισμών. Όπως είναι λογικό, οι νόμοι, τα δικαιώματα και οι αντιλήψεις οφείλουν να αναδιαμορφώνονται και να ακολουθούν τις εξελίξεις, εξασφαλίζοντας τον σεβασμό και την προστασία της αρχής της ισότητας. Μέσα σε ένα τέτοιο πλαίσιο, ιδέες όπως ο σεβασμός της διαφορετικότητας, ο κοσμοπολιτισμός και ο σεβασμός των δικαιωμάτων των μειονοτήτων ταξιδεύουν ανά τον κόσμο και αλλάζουν τον τρόπο σκέψης των ανθρώπων, βελτιώνουν την επικοινωνία τους και εύλογα αυτό γίνεται αντιληπτό στον τομέα της πολιτικής και του δικαίου.
Όμως, η ιστορία έχει αποδείξει ότι για κάθε δράση υπάρχει και αντίδραση, και όπως είναι λογικό, σε όλο αυτό το ρεύμα της πολύ-πολιτισμικότητας υπάρχουν ορισμένοι που αντιδρούν και εμμένουν στην ενίσχυση της πολιτιστικής ταυτότητας. Τα άτομα αυτά, προσπαθούν να αντισταθούν στην τάση της παγκοσμιοποίησης για ομοιομορφία και επιδιώκουν με κάθε τρόπο να διατηρήσουν και να διαφυλάξουν την ταυτότητά τους ή τα συμφέροντά τους υπερτονίζοντας την ανωτερότητά τους και καταφεύγοντας σε εξευτελισμό και βιαιοπραγίες σε βάρος όσων διαφέρουν, δημιουργώντας «αποδιοπομπαίους τράγους» και ενεργοποιώντας ψυχολογικούς μηχανισμούς που συνδέονται με ανασφάλειες και προκαταλήψεις. Το ζήτημα που έχει εγείρει το συμβάν της δολοφονίας του G.Floyd, είναι οι γενικότερες ρατσιστικές στάσεις που διαπερνούν τις σχέσεις των λευκών έναντι των μαύρων, ως αποτέλεσμα των ιστορικών εξελίξεων και της εξάπλωσης της Δύσης κατά τη διάρκεια των αποικιακών χρόνων.
Παραδείγματα τέτοιων δυσμενών διακριτικών επιθέσεων έχουν δυστυχώς σημειωθεί πολλά. Οι συσχετισμοί που έχουν δημιουργηθεί μεταξύ εθνότητας, φυλής και εγκληματικότητας τείνουν να συνδέουν τις μειονότητες με την εγκληματικότητα και να αποτελούν συχνά αντικείμενα βίαιης μεταχείρισης. Όμως η δικαιοσύνη, και τα όργανα του κράτους πρέπει να λειτουργούν με γνώμονα τους κανόνες δικαίου και με σεβασμό στην ανθρώπινη αξιοπρέπεια και στην ανθρώπινη ζωή, που αποτελεί δικαίωμα θεμελιώδες και απαραβίαστο στα περισσότερα κράτη ειδικά της δύσης.
Σε αυτό το σημείο, αξίζει να σημειωθεί ότι οι θεσμοί και ιδιαίτερα όσοι επιδρούν στο άτομο από τη μικρή του κιόλας ηλικία, όπως η οικογένεια, το σχολείο, οι κοινωνικές συναναστροφές, αλλά και το κράτος μέσα από το σύνταγμα και τους κανόνες του, και τα μέσα μαζικής ενημέρωσης, παίζουν καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση αντιλήψεων των ατόμων. Από μικρή ηλικία τα άτομα πρέπει να μάθουν να σέβονται τον άλλον μόνο και μόνο για το γεγονός ότι είναι άνθρωπος, παρά τις όποιες διαφορές του. Η αμεροληψία, είναι το κλειδί για την ομαλή λειτουργία της κοινωνίας και την εξασφάλιση της ισότητας.
Συνοψίζοντας, τα λόγια του Μάρτιν Λούθερ Κινγκ είναι πιο επίκαιρα από ποτέ και το «όνειρο» που παρουσίασε μέσα από το λόγο του «I have a dream» θα πρέπει να αντηχούν στις καρδιές και στο μυαλό όλων μας, για να μην υπάρξουν και άλλα άτομα που στερούν το αναφαίρετο δικαίωμα της αναπνοής και να μην υπάρξουν άλλοι νεκροί – θύματα του ρατσισμού.
Βέτα Μαρτσούκου, Φοιτήτρια Πολιτικών Επιστημών