Written by 12:25 μμ Αρθρογραφία, Βάσω Γκάτη, Επικαιροτητα

Η αξιολόγηση στις εκπαιδευτικές μονάδες ως εργαλείο ποιοτικής εκπαίδευσης | Βασιλική Γκάτη

Αυτό σημαίνει ότι η αξιολόγηση συμβάλλει ώστε να αλλάξουν οι νοοτροπίες και μπορεί να οδηγήσει την εκπαιδευτική κοινότητα σε διαφορετική κατεύθυνση, η οποία θα στηρίζει την κριτική θεώρηση. Κάτι ακόμη εξαιρετικά σημαντικό είναι ότι με αυτόν τον τρόπο, η αξιολόγηση συμβάλλει στην αλλαγή κουλτούρας ολόκληρης της εκπαιδευτικής μονάδας.

Στο παρόν άρθρο θα δούμε με ποιόν τρόπο προσδιορίζουμε την ποιοτική εκπαίδευση, καθώς επίσης και γιατί η αξιολόγηση διαδραματίζει σημαντικό ρόλο εντός της εκπαιδευτικής μονάδας.

Αξιολόγηση, θα λέγαμε ότι είναι η συστηματική διαδικασία κατά την οποία αποδίδεται σε αντικείμενο, μέσο, αποτέλεσμα ή πρόσωπο ορισμένη αξία, είτε είναι ποσοτική, είτε ποιοτική, εφαρμόζοντας κάποια κριτήρια και μεθοδολογία. Όσο για την ποιοτική εκπαίδευση, χρειάζεται να τονίσουμε ότι ποιοτική χαρακτηρίζεται μόνο η εκπαίδευση η οποία προετοιμάζει τον εκπαιδευόμενο να προσαρμόζεται και να μαθαίνει δια βίου σε μία κοινωνία υψηλής διακινδύνευσης. Σε μια τέτοια κοινωνία χρειάζεται το άτομο να αξιοποιεί τις πληροφορίες, να διαχειρίζεται τις προσωπικές του σχέσεις και τον ενδεχόμενο κίνδυνο και τέλος να παράγει και να καινοτομεί. Γι αυτό το λόγο, εξάλλου, η ποιότητα της εκπαίδευσης κρίνεται πάντοτε εκ του αποτελέσματος. Η αξιολόγηση σε μια εκπαιδευτική μονάδα, η οποία προσπαθεί να παράγει ποιοτική εκπαίδευση, θα ισχυριζόμασταν ότι είναι τόσο ο καθορισμός όσο και η ιεράρχηση των στόχων, ο εντοπισμός των προβλημάτων και τέλος η διατύπωση προτάσεων για την βελτίωση του έργου της εκπαιδευτικής μονάδας.

Κάποια από τα πλεονεκτήματα της αξιολόγησης, είναι τα εξής: Βελτίωση της ποιότητας στην εκπαίδευση, ανατροφοδότηση των εκπαιδευτικών στο έργο τους και βελτίωση της ποιότητάς του, ηθική ικανοποίηση εκπαιδευτικών για την αναγνώριση της προσπάθειά τους, καταμερισμός και λήψη ευθυνών των εκπαιδευτικών, βελτίωση της επίδοσης των εκπαιδευόμενων, επισήμανση τυχόν αδυναμιών των εκπαιδευτικών, υποστήριξη εκπαιδευτικών μέσω επιμορφωτικών προγραμμάτων, ενίσχυση της αυτογνωσίας των εκπαιδευτικών, μετασχηματισμός της εκπαιδευτικής τακτικής. Αυτό σημαίνει ότι η αξιολόγηση συμβάλλει ώστε να αλλάξουν οι νοοτροπίες και μπορεί να οδηγήσει την εκπαιδευτική κοινότητα σε διαφορετική κατεύθυνση, η οποία θα στηρίζει την κριτική θεώρηση. Κάτι ακόμη εξαιρετικά σημαντικό είναι ότι με αυτόν τον τρόπο, η αξιολόγηση συμβάλλει στην αλλαγή κουλτούρας ολόκληρης της εκπαιδευτικής μονάδας.

Mια διαδικασία αξιολόγησης, δεν είναι έγκυρη αν αξιολογούνται μόνο οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί. Στην αξιολόγηση, χρειάζεται να δει κανείς τα διαθέσιμα μέσα- πόρους, επιβάλλεται δηλαδή κανείς να εξετάσει το κτήριο της εκπαιδευτικής μονάδας, τους χώρους, τον εξοπλισμό καθώς επίσης και τους οικονομικούς πόρους. Εξάλλου, οποιαδήποτε αξιολόγηση δεν είναι δυνατή εάν δεν έχει υιοθετήσει διαδικασίες που θα μας έδιναν ένα είδος συνολικής αξιολόγησης. Επομένως, χρειάζεται να τονίσουμε ότι είναι αναγκαίο να εξεταστεί το πρόγραμμα σπουδών τα βιβλία και οι οδηγίες. Μία ακόμη περιοχή που θα ήταν εύλογο να εξεταστεί είναι  το προσωπικό μονάδας, όταν λέμε προσωπικό μονάδας εννοούμε το διδακτικό προσωπικό, το διοικητικό, το ειδικό επιστημονικό και το βοηθητικό προσωπικό. Επιπροσθέτως, επιβάλλεται στα πλαίσια αξιολόγησης να δει κανείς την διοίκηση, δηλαδή τον συντονισμό της σχολικής ζωής, την διαμόρφωση και την  εφαρμογή σχολικού προγράμματος και τέλος την αξιοποίηση μέσων και πόρων. Επιπλέον κάτι ακόμη που είναι άξιο προσοχής σε αυτήν την διαδικασία είναι η εξέταση του κλίματος, των  σχέσεων και των συνεργασιών μεταξύ των εκπαιδευτών αφενός μεταξύ τους και αφετέρου με το υπόλοιπο προσωπικό. Ακόμη οι σχέσεις των εκπαιδευτών με τους μαθητές αλλά και οι σχέσεις των μαθητών μεταξύ τους ή οι σχέσεις του σχολείου με τους εκπαιδευτικούς θεσμούς, την τοπική και ευρύτερη κοινωνία χρειάζεται να ληφθεί υπόψη. Εν συνεχεία, θα αναφέραμε ότι η διδακτική και μαθησιακή διαδικασία πρέπει να ληφθεί υπόψη στην αξιολόγηση. Συγκεκριμένα, είναι αναγκαίο να εξετάσει κανείς την ποιότητα της διδασκαλίας, την ποιότητα της μάθησης και την λειτουργία της αξιολόγησης. Τέλος, μια ακόμη περιοχή που χρειάζεται να δει κανείς στην διαδικασία της αξιολόγησης είναι τα εκπαιδευτικά επιτεύγματα. Με τον όρο εκπαιδευτικά επιτεύγματα εννοούνται οι φοίτηση, η ροή, η διαρροή, η επίδοση, η πρόοδος μαθητών, η ατομική και κοινωνική ανάπτυξη μαθητών.

Καταλήγοντας, θα λέγαμε ότι η αξιολόγηση σε μια εκπαιδευτική μονάδα αποτελεί ισχυρό εργαλείο αυτής, καθώς με την βοήθειά της μπορούμε να δούμε εάν και σε τί βαθμό επιτεύχθηκαν οι στόχοι που είχε θέσει εξ αρχής.

Βασιλική Γκάτη, Πολιτικός Επιστήμονας – Μεταπτυχιακή Φοιτήτρια στην Εκπαίδευση Ενηλίκων

Πηγή Εικόνας: https://www.google.com/search?q=%CE%B1%CE%BE%CE%B9%CE%BF%CE%BB%CF%8C%CE%B3%CE%B7%CF%83%CE%B7+%CE%B5%CE%BA%CF%80%CE%B1%CE%B9%CE%B4%CE%B5%CF%85%CF%84%CE%B9%CE%BA%CF%8E%CE%BD&tbm=isch&ved=2ahUKEwisrbWVkafsAhWa0YUKHenyClIQ2-cCegQIABAA&oq=%CE%B1%CE%BE%CE%B9%CE%BF%CE%BB%CF%8C%CE%B3%CE%B7%CF%83%CE%B7+%CE%B5%CE%BA%CF%80%CE%B1%CE%B9%CE%B4%CE%B5%CF%85%CF%84%CE%B9%CE%BA%CF%8E%CE%BD&gs_lcp=CgNpbWcQA1C9DliXEGChF2gAcAB4AIABe4gB6QGSAQMwLjKYAQCgAQGqAQtnd3Mtd2l6LWltZ8ABAQ&sclient=img&ei=4CSAX6y9CZqjlwTp5auQBQ&bih=969&biw=1903&rlz=1C1CHBD_enGR919GR919&hl=en-US&hl=en-US#imgrc=MgEieKZEFCWjGM

(Visited 63 times, 1 visits today)

Κλείσιμο