Written by 12:08 μμ Αρθρογραφία, Επικαιροτητα

Η αναγκαιότητα της προπαγάνδας| Χριστίνα Κινατίδου

Όσο περισσότερο επαναλαμβάνεται το μήνυμα, τόσο περισσότερες πιθανότητες έχουμε να το αφομοιώσουμε και τελικά να το υιοθετήσουμε. Με αυτόν τον τρόπο, οι κυβερνήσεις αξιοποιούν το μεγάλο ισχυρό τους όπλο.

      Ζούμε σε ένα κράτος που οι εξουσίες του είναι συνυφασμένες με την εξουσία του τύπου. Και συγκεκριμένα της τηλεόρασης. Αυτό το μέσο επικοινωνίας έχει καταργήσει τους λόγους από τα μπαλκόνια μπροστά σε πλήθος ανθρώπων. Έχει αντικαταστήσει τους ψιθύρους που αφήνουν οι φωνές των μεγαφώνων. Και έχει εισβάλει σε κάθε σπίτι, από όποια γωνιά της χώρας και να βρισκόμαστε. Πανίσχυρο όπλο, που χωρίς έλεγχο θα μπορούσε να δημιουργήσει ασάφειες και τελικά κομφούζιο. Έτσι λοιπόν, έρχεται ο λόγος των κυβερνώντων, με πλήρη σαφήνεια και σοβαρότητα και κατευθύνει τους λαούς στο τι και πως να διαχειριστούν τις πράξεις και τα έργα τους. Δεν πρόκειται για πληροφόρηση πάντα. Άλλες φορές πρόκειται για προπαγάνδα που σκοπό έχει να στρέψει την διαδικασία της σκέψης μας σε συγκεκριμένους τόπους και καταστάσεις. Και σε τι διαφέρει η προπαγάνδα από την πληροφόρηση;
      Κυρίως στο γεγονός ότι στην πληροφόρηση αξιώνουμε να έχουμε πλουραλισμό, δηλαδή να ακούγονται όλες οι γνώμες και οι απόψεις. Αντιθέτως, στην προπαγάνδα έχουμε να κάνουμε με μονοδιάστατο λόγο, ο οποίος επικεντρώνεται σε σημεία συμφερόντων του κράτους. Χωρίς να υπάρχει η δυνατότητα αντιλόγου ή συζήτησης. Έτσι, μέσα από την τηλεόραση που αποτελεί τον κατεξοχήν τρόπο δυναμικής επικοινωνίας του κράτους με το λαό, επιτυγχάνεται η πλύση εγκεφάλου. Για το καλό μας, πάντα για το καλό μας. Όμως, καθώς είναι μονοδιάστατη η προπαγάνδα, γίνεται τελικά αντιληπτή. Και όταν συμβεί αυτό, οι τηλεθεατές οργίζονται, θεωρώντας ότι καθίστανται αντικείμενα εμπαιγμού.

      Ο χειριστικός χαρακτήρας της προπαγάνδας, δεν αφήνει περιθώρια για απορίες. Είναι τόσο καλά δομημένος ο λόγος της και τόσο εύστοχα προσανατολισμένος, ώστε να μην επιδέχεται αμφισβήτηση. Και οι πολίτες, καθήμενοι χαλαρά στα σαλόνια των σπιτιών τους, βομβαρδίζονται από τις επαναλήψεις των μηνυμάτων. Όσο περισσότερο επαναλαμβάνεται το μήνυμα, τόσο περισσότερες πιθανότητες έχουμε να το αφομοιώσουμε και τελικά να το υιοθετήσουμε. Με αυτόν τον τρόπο, οι κυβερνήσεις αξιοποιούν το μεγάλο ισχυρό τους όπλο. Και κάθε κυβέρνηση, όχι μόνο αρέσκεται, αλλά επιβάλλεται, και όντως χρηματοδοτεί τα τηλεοπτικά κανάλια, προκειμένου να αγοράσει χρόνο. Όσο περισσότερο χρόνο έχει στο κανάλι η κυβέρνηση, τόσο πιο πειστική γίνεται. Και μπορεί να αξιοποιήσει το μέσον αυτό για να πετύχει τους σκοπούς της.

       Ο αντίλογος λέγει ότι μπορούμε να αντιμετωπίσουμε αυτό το γεγονός, αν επιτρέψουμε στον εαυτό μας να ακούμε μόνο μία φορά την ημέρα ειδήσεις. Διαφορετικά, κλείστε τις τηλεοράσεις ή επικεντρωθείτε στα ντοκυμαντέρ. Πόσα πράγματα θα μαθαίναμε αν βλέπαμε όλα αυτά τα όμορφα ντοκυμαντέρ που προβάλλουν τα κανάλια; Κάτι που θα μπορούσε να κάνει όλη η οικογένεια μαζί. Και για να προστατέψουμε την οικογένειά μας από την προπαγάνδα, ας διαβάσουμε αληθινά παραμύθια, που θα μας μαγέψουν, θα μας ταξιδέψουν σε άλλες εποχές, εκεί που το μόνο που φοβόμασταν ήταν οι δράκοι. Γιατί σήμερα, εχθρός είναι ο απρόσκλητος επισκέπτης που προπαγανδίζει μέσω ελκυστικών παρουσιαστών από την τηλεόραση.

Χριστίνα Κινατίδου, Πολιτικός Επιστήμονας

Πηγή εικόνας: https://cdn.pixabay.com/photo/2020/04/30/09/56/vintage-television-5112151_960_720.png


(Visited 36 times, 1 visits today)

Κλείσιμο