Written by 6:08 μμ Αρθρογραφία, Επικαιροτητα

H ‘‘Ταυτοποιητική Διεργασία’’ στην Υιοθεσία | Νικολέτα- Χριστίνα Βαλσαμίδου

Συχνά, η προβληματική της ταυτότητας επηρεάζεται από τη στάση των θετών γονέων αλλά και της ευρύτερης (θετής) οικογένειας με αποτέλεσμα να διευκολύνει ή να δυσχεραίνει την ταυτοποιητική διεργασία του θετού τέκνου.

Η διαμόρφωση της ταυτότητας είναι μία διεργασία από την οποία όλοι περνάμε και η οποία αναπτύσσεται σταδιακά. Ο Erikson αναφέρεται στην ταυτότητα ως ένα σύμπλεγμα των στοιχείων των κοινωνικών δομών και των στοιχείων της προσωπικότητας του ατόμου, υπάρχει λοιπόν μία αμοιβαιότητα ανάμεσα σε εαυτό και την κοινωνία (1959:110). Η προσωπική ταυτότητα εδραιώνεται στην αντιληπτικότητα της ομοιότητας και της συνέχειας του ίδιου μας του εαυτού σε συνάρτηση με τον χρόνο αλλά και στην ιδέα ότι αυτή η συνέχεια και η ομοιότητα μας γίνεται κατανοητή και αποδεχτή κι από τους άλλους (Erikson 1959:116,184). Σε κάθε εξιστόρηση υιοθεσίας λανθάνει μία αφήγηση ταυτότητας. Σύμφωνα με την Yngvesson ένα υιοθετημένο παιδί έρχεται αντιμέτωπο με το πρόβλημα της αναζήτησης της σωματικής και κοινωνικής του ταυτότητας (2010 : 11-15).

Πράγματι η αναζήτηση και η εύρεση της βιολογικής συγγένειας είναι ένα σημαντικό και αναπόσπαστο κομμάτι της ταυτότητας ενός υιοθετημένου παιδιού. Η σταδιακή ανάπτυξη της ταυτότητας προκύπτει μέσα από  διαδοχικές συνθέσεις του εαυτού/του εγώ ενός ατόμου κατά τη διάρκεια των παιδικών και εφηβικών του χρόνων (Erikson 1950:183). Έτσι στην ταυτότητα κάθε θετού τέκνου ενσωματώνονται δύο αφηγήσεις, αυτή της βιολογικής συγγένειας και αυτή της θετής οικογένειας. Η γενεαλογία είναι καθοριστικό στοιχείο για την εικόνα του εαυτού του που θα διαμορφώσει ένα παιδί. Η απουσία των βιολογικών γονέων και η απώλεια της γενεαλογικής συνέχειας ισοδυναμεί με την απουσία μιας βασικής πλοκής της ταυτότητας του. Το βίωμα της απόρριψης από τους βιολογικούς γονείς σαφώς επηρεάζει και διαμορφώνει ως ένα βαθμό στοιχεία της προσωπικότητας των θετών παιδιών. Για παράδειγμα, η απόρριψη αυτή ενδέχεται να παράγει ή να ενισχύσει μια αρνητική εικόνα που το ίδιο το θετό παιδί κατασκευάζει για τον εαυτό του δημιουργώντας του έτσι ανασφάλειες ή ανισορροπίες.

Πηγή Εικόνας: https://www.google.com/search?q=adoption+and+identity&tbm=isch&ved=2ahUKEwi62NmH7NbyAhWyxbsIHeJJAjcQ2-cCegQIABAA&oq=adoption+and+identity&gs_lcp=CgNpbWcQAzoHCCMQ7wMQJzoKCCMQ7wMQ6gIQJzoLCAAQgAQQsQMQgwE6CAgAEIAEELEDOgUIABCABDoECAAQHjoECAAQE1DNmAJY7uQCYPblAmgBcAB4BIABmwGIAcsnkgEEMC40MpgBAKABAaoBC2d3cy13aXotaW1nsAEKwAEB&sclient=img&ei=oc8rYfqDMLKL7_UP4pOJuAM&bih=969&biw=1920&rlz=1C1CHBD_enGR919GR919#imgrc=2OCZs5b-rhJ4vM

Συχνά, η προβληματική της ταυτότητας επηρεάζεται από τη στάση των θετών γονέων αλλά και της ευρύτερης (θετής) οικογένειας με αποτέλεσμα να διευκολύνει ή να δυσχεραίνει την ταυτοποιητική διεργασία του θετού τέκνου. Η πλήρης αποδοχή και στήριξη της οικογένειας τους προσφέρει μία ισορροπία και ασφάλεια ενώ η απουσία τους ενισχύει τη διαταραχή της ταυτότητας του υιοθετημένου. Η πραγμάτωση λοιπόν του εαυτού μας, όπως προαναφέρθηκε, ενεργοποιείται και μέσω της συσχέτισης του εαυτού μας με τους γύρω μας. Έτσι,η αποδοχή της ευρύτερης οικογένειας που επιτρέπει την ένταξη του (θετού παιδιού) στην οικογενειακή ιστορική συνέχεια είναι καθοριστικής σημασίας για αυτό που ο Erikson ονομάζει “εσωτερική ταυτότητα”, δηλαδή την αίσθηση της συνέχειας και της ομοιότητας του ατόμου για τον εαυτό του και τους άλλους. “Κάθε ανθρώπινο ον αποκτά την ταυτότητα του με τη διαφοροποίηση του από αυτή” (Shands όπως αναφέρεται στο Καλούτση-Ταυλαρίδου 1970:96).

Τέλος, σημαντική είναι η επισήμανση ότι οι επινοημένες κατηγορίες που κατασκευάζει η κοινωνία αναπαράγουν στερεότυπα και προκαταλήψεις μπορεί να οδηγήσει στον στιγματισμό ταυτοτήτων των δρώντων υποκειμένων. Αντλώντας από το έργο του Goffman Στίγμα (2001) παρατηρείται ότι η αδυναμία των στιγματισμένων να ανταποκριθούν σε κανονιστικά πρότυπα και κυρίαρχες ιδεολογίες έχει αρνητικό αντίκτυπο στη κοινωνική ταυτότητα που τους αποδίδεται. Έτσι, τα υιοθετημένα παιδιά τα οποία ενδέχεται να στιγματιστούν έρχονται αντιμέτωπα με κοινωνικές νόρμες και κυρίαρχα αφηγήματα που τους εκτοπίζουν στη σφαίρα του διαφορετικού ενώ ταυτόχρονα επιχειρούν να ισορροπήσουν και να αμυνθούν στις αναταραχές που προκύπτουν μέσα από την ταυτοποιητική διεργασία στην οποία εισέρχονται.

Πηγή Εικόνας: https://www.google.com/search?q=adoption+and+identity&tbm=isch&chips=q:adoption+and+identity,online_chips:adoptive+parents:ijA2zm6Qb5Q%3D&rlz=1C1CHBD_enGR919GR919&hl=el&sa=X&ved=2ahUKEwivopee7NbyAhW3yLsIHaguBBoQ4lYoCnoECAEQJQ&biw=1903&bih=969#imgrc=ysrbUP9NpqBJdM

Βιβλιογραφία:

-Erikson , Ε.Η., 1950, Growth and Crises of the <<Healthy Personality>>. Symposium on the Healthy Personality, Josiah Macy, Jr. Foundation,  Νέα Υόρκη.

-Erikson , Ε.Η., 1959, Identity and the Life Cycle-Selected Papers. Psychological Issues, International Universities Press, Νέα Υόρκη Monograph I,1,1.

-Goffman, Ε., 2001, Στίγμα Σημειώσεις για τη Διαχείρηση της Φθαρμένης Ταυτότητας (μτφρ. Δ. Μακρυνιώτη). Αθήνα: Αλεξάνδρεια.

-Καλούτση-Ταυλαρίδου, A., 1970, Συμβολή στην κατανόηση προβλημάτων υιοθεσίας, η διαταραχή της ταυτότητος στην υιοθεσία. Αθήνα: Εκδόσεις Κουλτούρα.

-Yngvesson, B., 2010, Belonging in an Adopted World: Race, Identity, and Transnational Adoption. Σικάγο: Chicago University Press.

Νικολέτα Χριστίνα Βαλσαμίδου, Φοιτήτρια Κοινωνικής Ανθρωπολογίας

Πηγή Εικόνας: https://www.google.com/search?q=adoption+and+identity&tbm=isch&ved=2ahUKEwi62NmH7NbyAhWyxbsIHeJJAjcQ2-cCegQIABAA&oq=adoption+and+identity&gs_lcp=CgNpbWcQAzoHCCMQ7wMQJzoKCCMQ7wMQ6gIQJzoLCAAQgAQQsQMQgwE6CAgAEIAEELEDOgUIABCABDoECAAQHjoECAAQE1DNmAJY7uQCYPblAmgBcAB4BIABmwGIAcsnkgEEMC40MpgBAKABAaoBC2d3cy13aXotaW1nsAEKwAEB&sclient=img&ei=oc8rYfqDMLKL7_UP4pOJuAM&bih=969&biw=1920&rlz=1C1CHBD_enGR919GR919#imgrc=tVCcaWDBtoL-eM

(Visited 118 times, 1 visits today)

Κλείσιμο