Written by 6:00 μμ Διμερείς Σχέσεις, Επικαιροτητα

Αερογραμμές: Κυβερνητική πολιτική Ελλάδας – Μαυροβουνίου | Χριστίνα Τσελεμπίδου

Από τη στιγμή που τα ταξίδια του επιβατικού κοινού, λόγω της πανδημίας έχουν μειωθεί, τόσο για αναψυχή, όσο και για εργασιακούς λόγους, οι αερογραμμές δεν δύνανται να επιφορτιστούν τις οικονομικές συνέπειες, με αποτέλεσμα την ύπαρξη σοβαρών προβλημάτων επιβίωσης.

Αν και η διεθνής κοινότητα «διήλθε τω κατώφλι» του 2021, είναι προφανές ότι βρίσκεται ακόμα υπό την απειλή του COVID-19, ίσως και ενός μεγαλύτερου κύματος που ακολουθεί, σύμφωνα με επιστημονικές έρευνες. Αυτό συμβαίνει βέβαια και στις χώρες της Ευρωπαϊκής ηπείρου και συγκεκριμένα στις νεοσύστατες χώρες της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Ως εκ τούτου, αυτή η υγειονομική κρίση έχει οδηγήσει τα περισσότερα κράτη σε μια οικονομική κρίση. Πλειάδα επιχειρήσεων έκλεισαν ή κατευθύνονται «προς το λουκέτο». Ένας τομέας που παρατηρείται αυτό είναι και οι αεροπορικές εταιρείες. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει το πρόσφατο παράδειγμα σε δυο βαλκανικά κράτη, την Ελλάδα και το Μαυροβούνιο.

Ξεκινώντας, αξίζει να επισημανθεί πως από τη στιγμή που τα ταξίδια του επιβατικού κοινού, λόγω της πανδημίας έχουν μειωθεί, τόσο για αναψυχή, όσο όμως και για εργασιακούς λόγους, οι αερογραμμές δεν δύνανται να επιφορτιστούν τις οικονομικές συνέπειες, με αποτέλεσμα την ύπαρξη σοβαρών προβλημάτων επιβίωσης. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί αυτό της ηγέτιδας χώρας της λεγόμενης «Δύσης», της Γερμανίας. Πιο συγκεκριμένα, η γερμανική καγκελαρία στήριξε την αεροπορική εταιρεία «κολοσσό» Lufthansa, γεγονός που αποτέλεσε «σωτήριο βήμα». Έτσι, η αεροπορική εταιρεία έλαβε ως βοήθεια 10 δις ευρώ, με αντάλλαγμα την μεταφορά μετοχών στην κυβέρνηση, καθώς και την από κοινού λήψη αποφάσεων στη διοίκηση της. Επιπλέον, η εταιρεία ανέμενε και μία ανάλογη βοήθεια από τις χώρες στις οποίες στεγάζονται οι θυγατρικές της, όπως η Αυστρία και οι Βρυξέλλες.

Πηγή Εικόνας: https://www.google.com/search?q=%CE%B1%CE%B5%CF%81%CE%BF%CE%B3%CF%81%CE%B1%CE%BC%CE%BC%CE%AD%CF%82+Lufthansa&tbm=isch&ved=2ahUKEwia7JKz_P_tAhWV7qQKHVYxDIMQ2-cCegQIABAA&oq=%CE%B1%CE%B5%CF%81%CE%BF%CE%B3%CF%81%CE%B1%CE%BC%CE%BC%CE%AD%CF%82+Lufthansa&gs_lcp=CgNpbWcQAzoECCMQJzoGCAAQBRAeUNmIAliJmgJg7KECaABwAHgAgAGNAYgB-wGSAQMwLjKYAQCgAQGqAQtnd3Mtd2l6LWltZ8ABAQ&sclient=img&ei=WNTxX5rgI5XdkwXW4rCYCA&bih=969&biw=1920&rlz=1C1CHBD_enGR919GR919#imgrc=OqcyZIAFmEMRhM

Να αναφερθεί, όμως, ότι η Lufthansa αποτελεί μία από τις πιο εύρωστες εταιρείες ανά τον κόσμο με αμέτρητα κέρδη τα τελευταία χρόνια, κάτι που αναδεικνύει την βοήθεια ως μακροπρόθεσμη επικερδής επένδυση. Το πρακτορείο Reuters μετέδωσε ότι η Lufthansa διαπραγματεύεται πακέτο στήριξης ύψους 9 δισ. ευρώ, που περιλαμβάνει δάνεια από τις χώρες Αυστρία, Γερμανία και Ελβετία ύψους 6 δις. και μετοχές έναντι 3 δισ. ευρώ. Με την κατάσταση να παραμένει στάσιμη, η εταιρία πραγματοποιεί μείωση, τόσο του στόλου της, όσο και του προσωπικού αυτής. Αυτό αποτελεί ένα ακόμα επιζήμιο κεφάλαιο για την ιστορία της οικονομίας. Να σημειωθεί ότι σύμφωνα με τις τελευταίες αναρτήσεις των γερμανικών εφημερίδων, η Lufthansa αναζητά νέες λύσεις στο ζήτημα της χρηματοδότησης, καθώς η πλήρης χρηματοδότηση από την κυβέρνηση ενέχει κινδύνους για παραβίαση των κανονισμών της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) για τον ελεύθερο ανταγωνισμό.

Περνώντας στο κύριο ζήτημα που διαπραγματεύεται το παρόν, υφίστανται δυο απτές περιπτώσεις, αυτές της Ελλάδας με την Aegean Airlines και του Μαυροβουνίου με την Montenegro airlines. Πρόδηλο είναι πως υπάρχει μια αντίθετη άσκηση κυβερνητικής πολιτικής. Παρόμοια πολιτική με τη γερμανική κυβέρνηση φαίνεται να έχει ακολουθήσει και η ελληνική κυβέρνηση με την παροχή 120 εκατ. ευρώ στην ελληνική αερογραμμή, αλλά και την αγορά μετοχών από το δημόσιο. Μέτοχοι της εταιρείας έχουν σχολιάσει σε διάφορα μέσα ενημέρωσης ότι η βοήθεια δεν δύναται να αναγνωριστεί ως επαρκής συγκριτικά με την παροχή βοήθειας άλλων κυβερνήσεων. Αξίζει να σημειωθεί ότι και μόνο η ύπαρξη βοήθειας από κυβερνητική βάση αποτελεί ένα μοχλό, σύμφωνα πάντα με τον ελληνικό κρατικό προϋπολογισμό, ο οποίος δεν έχει καταφέρει να συνέλθει από τις απανωτές οικονομικές κρίσεις και προφανώς επιδιώκει σε κάποιου είδους αντάλλαγμα. Η ελληνική αεροπορική διεκδίκησε τόσο την παρουσία της στους αιθέρες πιέζοντας την κυβέρνηση για την άμεση χρηματοδότηση, όσο και να αποφύγει μία πιθανή της συρρίκνωση στο προσεχές μέλλον, κάτι το οποίο δεν φαίνεται διόλου απίθανο με τα τελευταία παγκόσμια δεδομένα της οικονομίας.

Πηγή Εικόνας: https://www.google.com/search?q=%CE%B1%CE%B5%CF%81%CE%BF%CE%B3%CF%81%CE%B1%CE%BC%CE%BC%CE%AD%CF%82+Aegean&tbm=isch&ved=2ahUKEwi9mcfF_P_tAhXSt6QKHSbvDiwQ2-cCegQIABAA&oq=%CE%B1%CE%B5%CF%81%CE%BF%CE%B3%CF%81%CE%B1%CE%BC%CE%BC%CE%AD%CF%82+Aegean&gs_lcp=CgNpbWcQAzoECCMQJzoGCAAQBRAeULK4BFj01wRgit0EaABwAHgAgAGeAYgBjgySAQQxLjEymAEAoAEBqgELZ3dzLXdpei1pbWfAAQE&sclient=img&ei=f9TxX_3dC9LvkgWm3rvgAg&bih=969&biw=1920&rlz=1C1CHBD_enGR919GR919#imgrc=lg5ehKu4r2DNUM

Αντιθέτως, προ ολίγων ημερών έγινε γνωστό το οριστικό κλείσιμο της Montenegro Airlines, μίας από τις εταιρείες των Δυτικών Βαλκανίων, που δεν κατάφερε να αντέξει την συνεχή οικονομική συρρίκνωση. Για την ακρίβεια η κυβέρνηση του Μαυροβουνίου ωθεί το κλείσιμο της εταιρείας και τη δημιουργία ενός νέου αεροπορικού φορέα μέχρι το τέλος του 2021. Η νεοεκλεγμένη κυβέρνηση, η οποία βρίσκεται σε πλήρη σύγκρουση με την αντιπολίτευση, εναντιώνεται στην απόφαση του οριστικού κλεισίματος. Τα προβλήματα με τον ελλιπή ισολογισμό της αεροπορικής φαίνονται ορατά, ακόμα από την απόφαση χρηματοδότησης από την προηγούμενη κυβέρνηση, καθώς η εταιρεία κινδύνευε με χρεοκοπία.

Συμπερασματικά, ο λόγος που γράφεται το παρόν δεν είναι προφανώς για να ασκήσει κριτική σε μία από τις κυβερνήσεις, αλλά για να μελετηθεί η κρατική πολιτική που ασκήθηκε και η ισχύς του κράτους. Η έννοια της ισχύος σε αυτό το σημείο έχει να κάνει με το κύρος του κράτους. Το ελληνικό, ή όπως προαναφέρθηκε και το γερμανικό κράτος, αποτελούν κράτη με γερά θεμέλια τόσο στην πολιτική όσο και στην οικονομία. Είναι κράτη, τα οποία προϋπάρχουν εδώ και αιώνες και επιβίωσαν από πάνδεινες καταστροφές. Έχουν καταφέρει να χτίσουν μία οικονομία που αν και παρουσιάζει σκαμπανεβάσματα μπορεί να αναδημιουργηθεί από τις στάχτες. Ωστόσο, δε δύναται να ειπωθεί το ίδιο για το Μαυροβούνιο. Το κράτος αυτό αποσχίσθηκε μόλις το 2006 από τη Σερβία, δηλαδή είναι ένα κράτος «έφηβος». Δε γίνεται μέσα σε 14 χρόνια να δημιουργηθούν ισχυρά θεμέλια στην πολιτική και την οικονομία του. Είναι φανερά αδύνατον να μπορεί να στηρίξει οικονομικά στο έπακρον μία κρατική αεροπορική εταιρεία, πόσο μάλλον όταν υπάρχει προβληματικός ισολογισμός από τα πρώτα χρόνια της ύπαρξης της. Είναι σημαντικό να αναφερθεί ότι η περιοχή του Μαυροβουνίου βρισκόταν σε πόλεμο τη δεκαετία του ’90 και ως εκ τούτου το διάστημα των είκοσι ετών θεωρείται από ελάχιστο έως μηδαμινό για την διοργάνωση ενός οικονομικά και πολιτικά σταθερού κράτους.

Πηγή Εικόνας: https://www.google.com/search?q=%CE%B1%CE%B5%CF%81%CE%BF%CE%B3%CF%81%CE%B1%CE%BC%CE%BC%CE%AD%CF%82+montenegro&tbm=isch&ved=2ahUKEwiN45Pr_P_tAhWE16QKHVVlCRcQ2-cCegQIABAA&oq=%CE%B1%CE%B5%CF%81%CE%BF%CE%B3%CF%81%CE%B1%CE%BC%CE%BC%CE%AD%CF%82+montenegro&gs_lcp=CgNpbWcQAzoECCMQJzoGCAAQBRAeUNSwBlih0QZgm9QGaAFwAHgAgAGVAYgB6Q6SAQQyLjE1mAEAoAEBqgELZ3dzLXdpei1pbWfAAQE&sclient=img&ei=ztTxX43EAoSvkwXVyqW4AQ&bih=969&biw=1920&rlz=1C1CHBD_enGR919GR919#imgrc=wMBvcFmpMtnFwM

Επιπρόσθετα, δεν έχουν όλες οι αεροπορικές εταιρείες το ίδιο status, κάποιες από τις εταιρείες χαρακτηρίζονται ως εθνικές, όπως αυτή του Μαυροβουνίου, και ανήκουν διοικητικά και οικονομικά στο κράτος από την ίδρυσή τους, ενώ κάποιες όπως η ελληνική αερογραμμή της Aegean παρουσιάζεται μεν ως εθνικός αερομεταφορέας αλλά το ελληνικό κράτος απέκτησε μετοχές μόλις πρόσφατα λόγω των οικονομικών συγκυριών. Η Aegean ήταν μέχρι πριν λίγο καιρό μία καθαρά ιδιωτική εταιρεία με το δικό της κεφάλαιο και τη μετοχική της διοίκηση. Συνεπώς, αποτελεί λάθος να εξετάζουμε από μία μόνο οπτική γωνία ένα συμβάν. Εμφανισιακά μπορεί να ομοιάζει αλλά σε καμία περίπτωση δεν αποτελείται από τα ίδια δεδομένα.

Πηγές:

Χριστίνα Τσελεμπίδου, Διεθνολόγος

Πηγή Εικόνας: https://www.google.com/search?q=%CF%80%CF%84%CE%AE%CF%83%CE%B5%CE%B9%CF%82&tbm=isch&ved=2ahUKEwiE69f5_f_tAhUBD-wKHV7QCQEQ2-cCegQIABAA&oq=%CF%80%CF%84%CE%AE%CF%83%CE%B5%CE%B9%CF%82&gs_lcp=CgNpbWcQAzoECCMQJzoGCAAQBRAeOgcIIxDqAhAnOgUIABCxAzoCCAA6CAgAELEDEIMBOgQIABAeOgQIABAYUMyzBViQywVg7MwFaAFwAHgEgAGYAYgB0Q6SAQQxLjE2mAEAoAEBqgELZ3dzLXdpei1pbWewAQrAAQE&sclient=img&ei=-NXxX4SPOoGesAfeoKcI&bih=969&biw=1903&rlz=1C1CHBD_enGR919GR919&hl=el#imgrc=nC6XxN0wzLEbaM

(Visited 83 times, 1 visits today)

Κλείσιμο